Klimat.

2017-11-15 11:30
Elon Musk / I morgon ska Tesla presentera sin elektriska lastbil för omvärlden. Fordonet  kan innebära en revolution för lastbils­branschen.  Bild: Francois Mori/AP/TT / Tesla
Elon Musk / I morgon ska Tesla presentera sin elektriska lastbil för omvärlden. Fordonet kan innebära en revolution för lastbils­branschen.

Tesla lanserar hajpad monsterlastbil

Det har tisslats och tasslats om den i flera år. I morgon är det dags för Tesla att avtäcka sin elektriska lastbil – Tesla Semi – som kan komma att revolutionera hela lastbilsbranschen.

Det är en närmast mytisk stämning som byggs upp kring varje lansering av Teslas elbilar, och så även inför avtäckningen av Teslas eldrivna lastbil – Tesla Semi.

Fansen har väntat tålmodigt ända sedan i juni 2016 då Elon Musk presenterade den andra delen i sin så kallade ”masterplan”, där det avslöjades att Tesla även ger sig in i lastbilssegmentet.

Premiärvisningen har skjutits upp två gånger. Första beskedet var att den skulle avtäckas i september, sedan blev det oktober. När den nya ”monsterlastbilen” nu till sist visas upp i Hawthorne i Kalifornien, tre månader efter utsatt datum, är det ett efterlängtat ögonblick för många.

”Det är värt att se den här besten på riktigt. Den är overklig”, har Teslas vd Elon Musk sagt via Twitter.

Den nya lastbilen blir en viktig milstolpe för Tesla som tidigare utvecklat eldrivna personbilar. Med tanke på de pågående diskussionerna om dieselbilens dystra framtid är tanken på en eldriven lastbil särskilt intressant just nu då i stort sett alla lastbilar drivs med diesel. Om Tesla Semi skulle slå igenom skulle det kunna få stor betydelse för omställningen till en fossilfri lastbilsflotta.

Stort hemlighetsmakeri

– Det här är oerhört viktigt, för även de tunga transporterna behöver bli utsläppsfria. Elektrifiering är en viktig väg för att nå fossilfrihet – tillsammans med vätgas och biogas,  som också är framkomliga vägar, säger Gordon Strömfelt, elbilsexpert på Gröna Bilister.

Hemlighetsmakeriet kring bilens utseende och konstruktion har varit stort. 

När Reuters bad Tesla kommentera uppgifterna blev svaret: ”Teslas policy är att alltid neka till att kommentera spekulationer, sanna eller osanna, eftersom det hade varit fånigt. Fånigt!” Men några uppgifter har ändå läckt ut.

Lastbilen förväntas få en räckvidd på 50–70 mil på en laddning, vilket är bra mycket kortare än dagens dieseldrivna långtradare som ofta når över 150 mil på en tank.

Att lanseringen av Tesla Semi dröjt så länge kan tänkas bero på att det är betydligt mer komplicerat att ge sig in i lastbilssegmentet än att få en eldriven personbil att rulla. Det behövs till exempel stora och tunga batterier vilket vanligtvis innebär att eldrivna lastbilar inte klarar lika tung last som dieseldrivna lastbilar.

– Om Tesla lyckas lösa det – vilket jag antar att de har gjort – så kan det få stor betydelse. Då kan det leda till att minska driftskostnaderna inom lastbilssektorn drastiskt, säger Gordon Strömfelt.

Stora miljövinster

Då Tesla Semi är en dragbil bör den inte påverka lastvolymen i den trailer som kopplas på – troligt är dock att lastvikten begränsas på grund av de tunga batterierna.

De har talats om att Tesla Semi ska kunna minska driftskostnaderna betydligt vilket skulle innebära en stor miljövinst. Enligt en rapport från Adam Jonas från Morgan Stanley skulle driftskostnaden kunna minska med 70 procent jämfört med befintliga lastbilar på marknaden. Gordon Strömfelt tror att den siffran kan stämma.

– Den stora kostnaden för en lastbilsåkare i dag är dieseln och förarens lön. Tesla Semi gör att kostnaden för drivmedel kapas rejält i och med övergång till eldrift och kanske även förarens lön, åtminstone delvis, eftersom bilen troligtvis kommer att ha självkörande funktioner.

Tesla har genomfört tester med autonom konvojkörning, så kallad ”platooning”, vilket innebär att lastbilsföraren endast åker med för att övervaka transporten, och eventuellt kör lastbilen den sista biten fram till avlastningsplatsen.

– Sedan är frågan vad lastbilen kostar i investering. Det kommer troligen vara en rejält större prislapp på Tesla Semi än för en konventionell dieseldriven lastbil, konstaterar Gordon Strömfelt.

En faktor som kan bli avgörande är om det införs miljözoner i städer där diesel- och bensinfordon förbjuds helt, vilket regeringen nu öppnat för.

– Då krävs att de fordon som kör in är utsläppsfria, och då har den som kör ellastbil en enorm fördel. De blir ju de enda som kan leverera varor till städerna. De blir vinnarna.

Nya laddstationer krävs

Elon Musk har uttryckt hopp om storskalig produktion av Tesla Semi redan under 2019. En utmaning som följer med det blir att bygga ut en infrastruktur för laddning av de stora batterier som krävs.

– Tesla har på kort tid satt upp sammanhängande nätverk med ”superchargers” för personbilar. Nu får vi se om de kan göra samma sak för lastbilar, säger Gordon Strömfelt.

Kommer det här att driva på andra lastbiltillverkare att elektrifiera sina lastbilar?

– Självklart! Tesla Model S och X har ju resulterat i att flera etablerade biltillverkare nu utvecklar så kallade ”Tesladödare”. Kommer det nu en eldriven lastbil så kommer det också att driva på. Tesla visar att det är möjligt att elektrifiera lastbilar även för långdistanstransporter och de kommer att vara ensamma på marknaden tills andra kommer ifatt.

Andra tillverkare som satsar på miljövänligare lastbilar

Nikola

• Nystartade företaget Nikola utvecklar en bränslecellsdriven lastbil som tankas med vätgas. Räckvidden för Nikola One, som den heter, ligger på mellan 130 och 200 mil. Fördelen med vätgas är att räckvidden blir längre jämfört med batteribilar och det går snabbare att tanka vätgas än att ladda ett batteri.

Mercedes

• Mercedes är först bland de stora tillverkarna med en helelektrisk lastbil. Urban eTruck, som den kallas, är tänkt för något kortare turer i stadstrafik. Den ska finnas på marknaden 2020.

Toyota

• Toyota experimenterar med en långtradare som tankas med vätgas. I nuläget ligger räckvidden på 32 mil, men med full last sjunker den siffran till 24 mil. Det räcker gott för kortare transporter, men för långdistanskörning behövs längre räckvidd.