Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Skryter om ekofika – tjänar pengar på olja

Bilden föreställer Preems kampanj som föreställer ekologiska pannkakor under texten ”Wow, gröna pannkakor!”.
Bilden föreställer Preems kampanj som föreställer ekologiska pannkakor under texten ”Wow, gröna pannkakor!”. Bild: Bild: Mattias Göthberg

Dagens ETC.

Drivmedelsbolaget Preem har lanserat en ny kampanj där de marknadsför sina ekologiska pannkakor. Att de samtidigt gör om 18 miljoner kubikmeter råolja till bensin och diesel varje år syns inte i de gröna annonserna. ”Jag tror att folk är tillräckligt smarta för att skilja på pannkakor och olja”, säger Helene Samuelsson, kommunikationschef på Preem.

Miljöargument blir allt vanligare i marknadsföring. En del företag försöker dessutom framhäva små miljöåtgärder som inte står i proportion till den miljöförstöring som företaget orsakar. Det fenomenet kallas greenwashing, eller gröntvättning.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser
00:00 / 00:00