Klimat.

2017-11-09 18:59

Så ska Skellefteå ta täten i elbilsrevolutionen

EU-kommissionen efterlyste i oktober fler tillverkare av batterier till elbilar. En av dem som tagit upp stafettpinnen är Northvolt, som planerar fabrik i Skellefteå. På kommunen är förväntningarna inte oväntat höga.

32 gigawattimmar elbilsbatterifabrik planerad i Skellefteå. 34 GWh någonstans i Tyskland. Kanske omkring fyra GWh i polska Wroclaw. Ett okänt antal GWh för tre miljarder kronor i östtyska Kamenz. Och så har vi japanska Toray industries, som planerar att bygga en jättefabrik för komponenter till elbilsbatterier som ska vara klar 2019.

Från att ha legat i bakvattnet när det gäller inhemsk tillverkning av elbilsbatterier ser Europa ut att inom en snar framtid kunna utmana USA och Asien om världsherraväldet.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Koppling till Tesla

Bakom initiativet i Skellefteå står Northvolt, med före detta Tesla-medarbetaren Peter Carlsson vid rodret.

– Europa rör sig snabbt mot elektrifiering. Sverige har en unik position för att etablera storskalig batteriproduktion som stöd för denna omställning tack vare sin rena och billiga energi, närheten till råmaterialen och en stark industriell tradition djupt rotad i landets dna, sade han i ett pressmeddelande i oktober, i samband med kungörelsen av Skellefteå som bas för produktionen.

Förhoppningarna inför bygget är stora också inom kommunen. Både när det gäller arbetstillfällen direkt kopplade till satsningen men också när det gäller kommunens attraktionskraft.

– Vi har redan nu förfrågningar från företag. En del av dem har varit kopplade till Northvoltprojektet, en del har sett oss som en bra plats att etablera sig på, säger Kristina Sundin Jonsson, kommunchef i Skellefteå.

Tusentals jobb

När fabriken är fullt utbyggd någonstans kring 2024 räknar kommunen med att ha ökat antalet direkta arbetstillfällen med uppåt 2 500. Att det handlar om just ”när” tvivlar hon inte på, trots att Northvolt hittills inte lyckats skrapa ihop mer än 200 miljoner kronor av de totalt 38 miljarder som satsningen beräknas kosta.

– Vår inställning är att detta kommer att bli av. Vi ska växa i takt med att projektet växer, säger Kristina Sundin Jonsson.

– Skellefteå och Norrland lämpar sig väl för energiintensiv industri. Marken de ska bygga på är redan planlagd för industri­ändamål och vi har alla fysiska förutsättningar, som till exempel hamn, järnväg och tillgång till förnybar el för att de ska bli klara i tid, vilket är en väsentlig faktor för dem.

EU uppmuntrar

Vid en första anblick kan övriga planerade batterifabriker i Europa betraktas som besvärande konkurrens. Särskilt eftersom det i de fallen är jättar som står bakom projekten, som Daimler, LG Chem och ett konsortium bestående av 17 tyska bolag backade av landets regering.

Å andra sidan efterlyste EU-kommissionen så sent som i oktober fler europeiska initiativ när det gäller batterifabriker. Bakgrunden är just USA:s och Asiens försprång på området.

– Vi måste agera snabbt – och kollektivt – för att övervinna vår konkurrensnackdel och dra nytta av vår ledande position inom många delar av batteritillverkningen, från material till systemintegrering till återvinning, sade Maroš Šefčovic, EU-kommissionens vice ordförande, vid ett möte med europeiska industrirepresentanter.

”Världens grönaste batteri”

Den globala produktionen av elbilsbatterier väntas bli mer än dubbelt så stor fram till 2021. Från dagens 103 GWh till 278 GWh. (Bloomberg)

Än så länge är elbilsbatterier relativt dyra, omkring 280 dollar per kWh i effekt (motsvarande 2 350 kronor). Priset förväntas sjunka till ungefär 840 kr/kWh någonstans kring 2024.

Northvolts mål är att bygga ”världens grönaste batteri, med ett minimalt koldioxidavtryck och de största ambitionerna vad gäller möjligheten att återanvända det”.

2023

Det året förväntar sig Northvolt att ha gått upp i full produktion och leverera batterikapacitet motsvarande 32 GWh per år.

2026

Det året väntas elbilar bli billigare att köpa än traditionella bensinbilar.

2030

Det året väntas en fjärdedel av alla sålda bilar att vara elbilar.