Klimat.

2017-09-12 16:45
Volkswagens vd Matthias Müller fick i förra veckan ett brev från 28 EU-länders konsumentskyddsmyndigheter. Brevet innehöll krav på att de bilar som har påverkats av dieselskandalen ska åtgärdas så snart som möjligt.  Bild: Erik Schelzig/AP och Michael Sohn
Volkswagens vd Matthias Müller fick i förra veckan ett brev från 28 EU-länders konsumentskyddsmyndigheter. Brevet innehöll krav på att de bilar som har påverkats av dieselskandalen ska åtgärdas så snart som möjligt.

EU-front mot Volkswagen – kräver åtgärder för dieselbilar

EU:s konsumentskydds­myndigheter sätter nu press på Volkswagen. I ett gemensamt brev till vd Matthias Müller ­kräver de att alla bilar som påverkats av dieselgate-skandalen åtgärdas snarast.

Arbetet ska vara klart till hösten, men flera myndigheter har fått indikationer om att den tidplanen inte kommer hålla.    

Det var i förra veckan som brevet skickades till Volkswagen-vd:n Matthias Müller. Bakom det står de 28 EU-ländernas konsumentskyddsmyndigheter, och de kräver att få veta hur det går med arbetet att åtgärda manipulerade diesel­bilar.

Volkswagen har tidigare lovat att det skulle vara klart till hösten 2017, men enligt EU-kommissionen finns indikationer från ett flertal länder om att mängder av bilar ännu inte åtgärdats.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Genom att agera samfällt kan konsumentskyddsmyndigheterna se till att EU:s konsumentlagstiftning följs överallt i EU. Detta är särskilt relevant när det gäller att ta itu med problem som finns över hela Europa, exempelvis i fallet med VW som drabbar mer än åtta miljoner konsumenter, säger EU-kommissionären Vera Jourová i ett pressmeddelande.

Den gemensamma aktionen leds av holländska konsument- och marknadsmyndigheten ACM. Koordinerade insatser från myndigheter i alla EU-länderna tillhör inte vanligheterna, enligt Daniel Karfs, biträdande konsument­ombudsman på svenska Konsumentverket.

– Det är inte jättevanligt och det kan göras på lite olika sätt. Man får se det som att vi tycker det är angeläget att agera på något sätt och påminna Volkswagen om deras skyldigheter, säger han.   

Kraftfull markering

Konsumentskyddsmyndig­heterna kräver bland annat att Volkswagen snarast informerar varje kund individuellt om hur deras bilar behöver åtgärdas.

De vill också att företaget anstränger sig för att nå ut med information till dem som inte är direktkunder utan till exempel köpt begagnade bilar genom ­lokala återförsäljare. Om Volkswagen inte svarar inom en månad eller om deras åtgärder bedöms som otillräckliga är det upp till myndigheterna i varje land att agera.

– Vi i Sverige har inte planerat några rättsliga åtgärder i dags­läget utan tycker att det här är en ganska kraftfull markering mot Volkswagen, säger Daniel Karfs.

Inga åtgärder mot Volvo

Daniel Karfs uppmanar också svenska bilägare att klaga om de är missnöjda.

– Om man är missnöjd med sin produkt ska man vända sig till återförsäljaren och klaga. Det ska man inte dra sig för. Förhoppningsvis får man de besked man vill men om man inte är nöjd kan man precis som vanligt vända sig till allmänna reklamationsnämnden.

Förra veckan avslöjade tyska biltidningen Auto und Motor Sport att Volvos dieselmodell XC90 kan släppa ut 15 gånger mer kväveoxider i trafik jämfört med i testlabbet. Kritiken i framför allt biltidningarna har varit hård och i helgen uttalade sig också klimatminister Isabella Lövin.

– Stämmer uppgifterna är det naturligtvis väldigt dåligt. Konsumenterna måste kunna veta att biltillverkarnas uppgifter stämmer och vi har sett många exempel på när de inte har gjort det, säger klimatminister Isabella Lövin (MP) till TT.

Svenska Konsumentverket har dock inte planerat några åtgärder mot Volvo.

– Inget sådant är planerat, men vi tittar ju på det mesta som kommer upp, om vi får in anmälningar och vad som står i tidningar. Inget kan uteslutas men vi tar en sak i taget. Nu har vi börjat genom att vara med i denna grupp mot Volkswagen, säger Daniel Karfs.

Dieselgate

Hösten 2015 avslöjades att Volkswagen manipulerat mjukvara i minst elva miljoner dieselbilar för att de skulle visa på lägre utsläpp under tester än vad de faktiskt släppte ut. Senare visade det sig att flera andra tillverkare manipulerat sina bilar på liknande sätt, ­däribland Audi och Porsche.

Av de elva miljoner manipulerade bilarna har cirka 8,5 miljoner sålts i Europa. Volkswagen har lovat att samtliga bilar ska vara åtgärdade hösten 2017. Enligt EU-kommissionen finns tydliga indikationer på att den tidplanen inte kommer att hålla.

I Sverige har Volkswagen tvingats återkalla och omprogrammera cirka 228 000 fordon. Flera svenska kunder hävdar att deras bilars prestanda försämrats avsevärt efter att åtgärderna genomförts.

Förra veckan publicerade tyska Auto und Motor Sport utsläppsresultat för en rad dieselbilar efter ett test som brittiska Emissions Analytics genomfört för tidningens räkning. Testet visade att Volvos dieselmodell XC90 kan släppa ut 15 gånger mer kväveoxider i trafik jämfört med i testlabbet.

EU håller just nu på att byta testmetod för utsläpp. Den nya standarden Worldwide harmonized light vehicles test procedure ska vara mer exakt och mäta utsläpp som de förekommer i trafik och inte bara i testlabbet.

Vera Jourová, EU-kommissionär: ”Genom att agera samfällt kan konsumentskyddsmyndigheterna se till att EU:s konsumentlagstiftning följs.”

Daniel Karfs, ­svenska Konsument­verket: ”Vi i Sverige har inte planerat några rättsliga åtgärder i dags­läget”

Isabella Lövin (MP), klimatminister: ”Stämmer uppgifterna är det naturligtvis väldigt dåligt.”