Klimat.

2017-09-15 16:00
  • Chauffören Serkan Aktar tycker att det är bra att Göteborg satsar på elbussar. Just den här bussen är en hybrid som också körs på diesel. Bild: Stina Berglund
    Chauffören Serkan Aktar tycker att det är bra att Göteborg satsar på elbussar. Just den här bussen är en hybrid som också körs på diesel.
  • ”Vi har kunnat testa lite olika saker”,  säger Nicklas Ljungström (MP) i ­Region Skånes trafiknämnd.
    ”Vi har kunnat testa lite olika saker”, säger Nicklas Ljungström (MP) i ­Region Skånes trafiknämnd.
  • ”Elbuss är framtiden i stadstrafik”, säger Ulrika Frick, (MP), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Göteborg.
    ”Elbuss är framtiden i stadstrafik”, säger Ulrika Frick, (MP), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Göteborg.
  • ”Tyst och skönt”, tycker Jan Jonsson, en av 100 000 resenärer som varje månad reser med elbusslinjen 55  i Göteborg.
    ”Tyst och skönt”, tycker Jan Jonsson, en av 100 000 resenärer som varje månad reser med elbusslinjen 55 i Göteborg.

Elbussar på frammarsch: ”Proppen kan gå ur”

Det började småskaligt med enstaka fordon i tillfälliga försök. Men på allt fler håll i landet håller elbussarna på att bli en självklar del av kollektivtrafiken. Malmö gör en rekordstor nysatsning, och även i Eskilstuna och Göteborg byggs trafiken med elbussar ut.

 

Med ett surrande ljud glider 55:ans buss in på ändhållplatsen utanför Chalmers i Göteborg. Chauffören Serkan Aktar lägger i handbromsen och långsamt fälls en laddningsanordning ner över bussens främre del. Det tar några minuter att ladda, sedan är han redo att köra igen.

Serkan Aktar tycker att det är positivt att Göteborg satsat på elbussar.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– De är lite skönare att köra, de rycker inte till lika ofta utan glider fram bättre. Men det viktigaste är att elbussarna är bra för miljön, säger han.

Även passageraren Jan Jonsson tycker att satsningen på elbussar i Göteborg är bra.

– Det är tyst och skönt, och det känns moraliskt bra att åka med tanke på att det är bra för miljön, säger han.

”Det här är framtiden”

Linje 55 går mellan Chalmers båda campusområden på Lindholmen och i Johanneberg sedan sommaren 2015 och körs av tio helt eller delvis eldrivna fordon. Projektet är ett samarbete mellan bland annat Göteborgs stad och Volvo, och nyligen beslutades att linjen ska fortsätta köra minst fram till 2020.

Nästa år får bussarna sällskap av två till på linje 16 mellan Sahlgrenska sjukhuset och Eriksberg. Dessutom har Västtrafik, som sköter kollektivtrafiken i Regionen, fått i uppdrag att införa elbussar i linje 60 i Göteborg och linje fem i Uddevalla.

Än så länge utgör elbussarna bara en ytterst liten del av den totala kollektivtrafiken i regionen, men Ulrika Frick, (MP), ordförande i kollektivtrafiknämnden, tror inte att det behöver ta så lång tid innan elbusstrafiken kommer igång i större skala.

– Proppen kan gå ur. Utifrån de studier vi gjort så ser vi att elbuss är det som är framtiden i stadstrafik. Vår avsikt i nämnden är att styra mer och mer mot elbussar, säger hon.

Eskilstuna elbusstätast

Det är inte bara i Göteborg som elbussarna är på väg framåt. I slutet av augusti satte Eskilstuna tio nya bussar i trafik. Sedan tidigare fanns två elbussar i stan.

– De första togs i drift i december 2015, och i princip har vi inte haft några som helst driftsstörningar mer än vad som är normalt för ett fordon i linjetrafik. Det är utifrån det som kommunen har känt att den vill fortsätta satsningen, säger Hanna Bergström, trafikförsörjningschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

Satsningen gör Eskilstuna till den elbusstätaste staden i Sverige. Men redan nästa höst och vinter kommer Malmö att gå om. Stan går från noll till 32 elbussar när fordonen på två linjer, nummer 3 och 7, helt byts ut till elbussar.

– Fördelen är att de har noll utsläpp och är tysta. Man kan köra buss på platser där man inte kunnat köra fordon tidigare, till exempel rakt igenom sjukhusområden. Trean är en sådan linje, den går delvis förbi Universitetssjukhuset i Malmö. Man kan teoretiskt tänka sig att köra in på sjukhusområdet istället, vilket är svårare med en bränslemotor, säger Nicklas Ljungström (MP), förste vice ordförande i Region Skånes trafiknämnd.

53 elbussar i landet

Enligt statistik från Transportstyrelsen, som sammanställts av elkraftsbranschens intresseorganisation Power circle, finns det i dag totalt 53 rena elbussar registrerade i Sverige. Eskilstuna toppar listan med sina tolv bussar, följt av Umeå som har åtta bussar samt Göteborg och Västerås som har sex bussar var.

Statistiken ger dock inte hela bilden av elbusstrafiken i Sverige. De bussar som ägs av leasingbolag kan vara registrerade i exempelvis Stockholm fast de körs i en annan stad. Hybridbussar syns inte heller i statistiken.

Malmö storsatsar

När andra städer infört elbussar har det ofta skett steg för steg med några enstaka fordon till att börja med. Att Malmö smäller till med en storsatsning på 32 fordon redan från start har sin förklaring. Trafiknämnden, som ansvarar för kollektivtrafiken i Skånes 33 kommuner, började testa elbussar i liten skala i Ängelholm redan för ett och ett halvt år sedan. Och så tidigt som 2003 infördes trådbussar i Landskrona. Tekniken innebär att bussen försörjs med el under körningen direkt via en kabel.

– Det har varit bra för oss att ha många olika kommuner så att vi har kunnat testa lite olika saker och se hur tekniken fungerar. I Ängelholm föll det väl ut, och nu är nästa stad på tur och det blir Malmö, säger Nicklas Ljungström.

Utvecklingen i Malmö kommer att fortsätta. Enligt en överenskommelse med regeringen som blev klar i somras ska Malmö satsa på elbussar på totalt åtta linjer inom en tioårsperiod. Men exakt vilken typ av fordon som kommer att trafikera sträckorna är det för tidigt att säga.

– Utvecklingen går så fruktansvärt fort framåt, så det är en fråga man får ta när vi kommit så långt fram i processen att det är dags att välja fordonstyp, säger han.

Måste nå miljömål

Mazdak Haghanipour, sakkunnig på Power circle som är elkraftsbranschens intresseorganisation, tror att fler kommer att satsa på elbussar i kollektivtrafiken.

– Hittills har det varit mycket pilotprojekt där man har testat bussarna. Nu förstår man att det funkar på riktigt, och de flesta kommuner och regioner har ju miljömål som de måste nå upp till och då är elbussen ett bra steg på vägen. Det finns i dag elbussar med en räckvidd på upp till 65 mil, så tekniskt finns det inga hinder, säger han.

”Ligger i tiden”

Också Hanna Bergström på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet tror att fler städer kommer att våga satsa på elbussar inom en snar framtid.

– Det känns som att det är någonting som ligger i tiden. Vi har nio kommuner som är våra ägare och medlemmar, nu har inte alla stadstrafik, men de som har det har alla visat intresse för elbussar och det har genomförts projekt i både Nyköping och Katrineholm, säger hon.

Elbussar

Elbussar har enbart elmotor. Hybridbussar har en ­elmotor och en förbränningsmotor som laddar bilens ­batterier. Laddhybridbussar har också el- och förbränningsmotor, men batterierna är större än i hybriderna och kan därmed köras längre sträckor på en laddning.

År 2030 ska Sveriges fordonsflotta vara fossilfri (med det menas att utsläppen 2030 ska ha minskat med 80 procent sedan 2010).

Fördelarna med elbussarna är att de är tysta, har låga driftskostnader och inte har några utsläpp.

Nackdelen är att de är dyrare att köpa in – förutom
själva bussarna krävs det även investeringar i ladd­stationer.

Räckvidden är i dag också kortare än med andra ­driv­­­medel. Många menar därför att det blir svårt att köra längre sträckor inom en överskådlig framtid.

Så många elbussar finns registrerade

Avesta: 1, Lund: 4, Helsingborg: 6, Stockholm: 3, Sigtuna: 1, Eskilstuna: 12,  Karlstad: 3, Umeå: 8, Kramfors: 3, Västerås: 6, Göteborg: 6. Totalt: 53

Källa: Transportstyrelsen, sammanställt av Power circle