Hoppa till innehållet

Veckans fråga

Varför är vi så otrevliga mot butikspersonal?

Bild: Bild: Fredrik Sandberg/TT

Dagens ETC

Krävande kunder har blivit ett av de största arbetsmiljöproblemen för butiksanställda. Det framgår av forskningsprojektet ”Att jobba med jobbiga kunder”, som Nicklas Salomonson och Markus Fellesson, docenter i företagsekonomi vid Högskolan i Borås respektive Karlstads universitet, håller på att sammanställa.

Nicklas Salomonson, varför är vi så otrevliga mot butikspersonal?

– Mycket tror vi handlar om förväntningar. Kunder har generellt fått mer plats och mycket mer att säga till om idag, vilket givetvis är bra ur både företags- och samhällssynpunkt eftersom det leder till mer kundanpassade tjänster och produkter och i en förlängning förhoppningsvis nöjdare kunder. Men det gör också att kundernas krav har ökat och vi kan se att det här kan gå för långt. Ibland är det helt enkelt omöjligt att tillgodose kundens förväntningar, och det verkar en del ha svårt att acceptera. De flesta anställda säger att majoritetten kunder är trevliga och glada. Men så finns det en kategori, som de upplever har ökat i antal, som är otrevliga och vana att få sin vilja igenom.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln