BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Det tidiga 2000-talet har varit upphandlingens och privatiseringens tid för svensk järnväg. Järnvägsnätet avreglerades helt 2010. Konkurrensutsatt upphandling av drift och underhåll ökade också gradvis och 2013 var det sista kontraktet slutet.
Antalet anställda minskar
Statliga Infranord dominerar marknaden för drift och underhåll, med nära 40 procent i marknadsandelar. Men antalet anställda på Infranord sjunker i nästan exakt samma takt som de ökar bland de små företagen.
Sedan 2011 har Sekos medlemsantal i branschen legat relativt konstant: runt 3 200 personer, eller cirka 90 procent av arbetskraften, enligt fackförbundet.
– Folk har bytt arbetsgivare från statliga Infranord till små företag. Förra året jobbade mellan 40 och 45 procent hos underleverantörer, berättar Björn Inge Björnberg, ombudsman på Seko.
Majoriteten inhyrd
Den absoluta majoriteten av Sekos medlemmar, 90 procent, är tillsvidareanställda. Men bland de mindre företagen, underleverantörerna, är nästan en tredjedel timanställda.
– Det är en utveckling vi sett sedan vi fick stenhårda avregleringar, berättar Håkan Englund, vice ordförande för Seko Infranord.
Han berättar att det i perioder kan vara så mycket som 90 procent inhyrd personal på vissa arbetsplatser.
Just nu möter branschen massiva pensionsavgångar och har ett stort behov av ny arbetskraft, men trots det är arbetsgivarsidan ointresserad av bättre villkor för arbetstagarna, menar han.