Skola.

2016-02-16 11:59
Bild: Anders Ahlgren/SvD/TT

Stressigt även i förskolan: ”Det blir inte bra för barnen”

Den största lärarbristen finns inom ämnena matematik och naturvetenskap, men även förskollärare saknas. Cajsa Ström är lärare i förskoleklass men vet inte hur länge hon orkar fortsätta.
– Man känner sig ständigt otillräcklig. Något måste hända för att folk ska stanna kvar, säger hon.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Cajsa Ström jobbar som lärare i förskoleklass. Hon funderar på att lämna skolvärlden och söka jobb på förskola istället.

– Det är inte lika tufft som läraryrket. Det värsta är att man inte hinner se alla elever och ge alla den kunskap de har rätt till. De som är duktiga tröttnar när de inte får de utmaningar de behöver, säger hon.

Tidigare arbetade hon som lågstadielärare på en annan skola med åldersintegrerade klasser. Det betydde fler elever att anpassa undervisningen till.

– Kraven från föräldrarna var också höga. De förväntade sig att lärarna skulle sköta om allt möjligt för barnen och hade åsikter om hur vi sköter vårt jobb, säger Cajsa Ström.

Hon menar att finansieringen via skolpengen gör att barngrupperna blir för stora.

– Det blir inte bra för barnen. Det borde finnas en gräns för hur stora grupperna får vara, säger hon.

Linda Älegård har jobbat som lärare i fem år, idag som mellanstadielärare på Hölöskolan i Södertälje kommun.

– De första åren som lärare har de flesta en hög ambitionsnivå, den tvingas man sänka. Kvalitet på undervisningen tar tid. Att tvingas ge avkall på kvaliteten gör att många väljer att sluta, säger hon.

Liksom alla lärare Dagens ETC har talat med anser hon att lärare borde avlastas från sidosysslor för att minska stressen. Men stressfaktorerna är flera, inte minst är kraven från föräldrar och allmänhet höga.

– Det är stressande att hela tiden bli ifrågasatt, men också att ständigt behöva anpassa sig till nya pedagogiska metoder och dokumentationsverktyg, säger hon.

Hon önskar också att det fanns en progression i lönen.

– Om inte löne- och utvecklingsmöjligheterna förbättras kanske jag väljer att jobba med något annat i framtiden, säger Linda Älegård.

Antalet sökande till flera lärarutbildningar har ökat på senare år, men det är en ökning från historiskt låga nivåer, säger Isak Skogstad, ordförande i Lärarnas riksförbunds studerandeförening.

– På 1980-talet kunde det gå tio sökande på varje plats. De primära orsakerna till den låga rekryteringen är arbetsmiljön för lärare och lönenivån. Undersökningar av livslönen visar att lärare med 5-årig utbildning går back ekonomiskt, säger Isak Skogstad.

Fotnot: Cajsa Ström heter egentligen något annat

Andel sjukskrivna för stressrelaterade diagnoser i 14 dagar eller mer, år 2014, i procent.

Förskollärare och fritidspedagoger: 4,9

Grundskollärare: 3,3

Arbetsmarknaden i genomsnitt: 2,6

Källa: Lärarförbundet