Inrikes.

2014-12-04 14:01

SR gör reklam för cannabis

En givare med namnet ”Avkriminalisera cannabis” toppar listan över gåvor till Musikhjälpen i P3. Sveriges Radio ska ha hotat med att plocka bort hela insamlingen om den ofrivilliga reklamkuppen inte försvinner.

På måndag startar Musikhjälpen som i år sänds från Uppsala och de tre programledarna Kodjo Akolor, Linnéa Henriksson och Petter Askegren går in i glasburen på Stora torget.

Årets Musikhjälpen sänds till förmån för kampen för att stoppa hiv och insamlingen har redan börjat. Men starten har blivit allt annat än Sveriges Radio förväntat sig.

Den givare som toppar listan över årets bidrag har namnet ”Avkriminalisera Cannabis” och har i skrivande stund donerat 37 625 kronor.

Men namnet på gruppen ska ha fått Sveriges radio att gå i taket. Enligt ett meddelande i en sluten Facebookgrupp med samma namn skriver en av initiativtagarna ”Musikhjälpen gillar inte namnet på vår bössa. De vill att vi byter, annars hotar de med att radera hela insamlingen.”

Personen skriver också att Sveriges Radios inställning kan vara det bästa som kan hända:

”1. Alla får tillbaka sina pengar.

2. Händelsen kommer generera ett stort drev i sociala medier. Vi får inte skänka pengar! Är det viktigare med ett namn än att stoppa hiv? Är detta vad de kallar empati? Och så vidare…

3. Vi kommer nu kunna göra oss sedda, hörda och uppmärksammade ur en POSITIV vinkling. Vi kan nu sätta en empatisk prägel på brukarna av cannabis. 18 000 personer är en ohygglig kraft i sociala medier och det ska märkas.”

 

Per Johansson, generalsekreterare för Riksförbundet narkotikafritt samhälle asgarvar när han får höra om gruppens initiativ.

– Haha, vad festligt! Det finns ett gäng, det är företrädesvis unga män i övre tonåren och lite äldre och de hatar ju oss, som driver frågan väldigt hårt. De är helt fixerade. Alla som är i den här branschen stöter på dem förr eller senare.  Jag beundrar deras hängivenhet. De tar alla tillfällen, säger han.

Kommer ni att starta en motinsamling?

– Nej det tror jag inte. Det är ju det de vill. Att vi ska bli förbannade och ägna mycket tid åt dem. De lägger jättemycket tid på oss, vilket gör att vi knappt kan finnas på Facebook till exempel. Då skulle vi behöva ägna all tid åt att debattera med dem. En gång frågade jag faktiskt en kille varför de lade så mycket tid på oss, det verkar ju ganska dödfött att försöka få oss att gilla cannabis. Men han svarade att målet var att vi skulle vara upptagna av dem.

– Vår huvudgrupp är den breda allmänheten. Där har vi starkt stöd. Det gäller att förse de människorna med bra argument. Det är bara tjafsigt att ägna tid åt de andra.

Du tror inte att exponeringen av namnet riskerar att påverka de stora massorna?

– Det är svårt att säga. Det är klart att de som har ena lilltån inne i det där sätter kanske ner två tår till. På marginalen kan det kanske påverka.

På torsdagseftermiddagen lades en disclaimer upp på insamlingssidan med beskedet att insamlingarna är startade av lyssnare och inte är en del av det redaktionella innehållet i Musikhjälpen.

Kanalen skriver också på sajten att insamlingarnas namn måste överrensstämma med de regler som gäller för public service-verksamheten och inte får vara alkohol- eller drogrelaterat för att Musikhjälpen ska ha möjlighet att berätta om insamlingen i sina sändningar. 

 

Läs också:

SR: Därför tillåter vi gruppen "Avkriminalisera cannabis"