Hoppa till innehållet

Inrikes

Skattemiljarder går till billiga flygresor

Bild: Bild: Olav Nesvold/NTB scanpix /TT

Dagens ETC.

Rekordlåga biljettpriser får svenskarnas flygande att slå rekord i antal passagerare och klimatskadliga utsläpp. Men flygbranschen är kraftigt beroende av miljardstöd från skattebetalarna för att gå runt. Kommunernas bidrag till de förlusttyngda regionala flygplatserna har nästan fördubblats på fem år, visar Dagens ETC:s granskning.

Klockan 06.05 på lördag morgon lyfter Vings charterplan från Örebro till Gran Canaria. Några av de soltörstande resenärerna har betalat så lite som 2 600 kronor för flyget och en veckas vistelse på ett bungalowhotell med pool. En förutsättning för det låga priset är stora subventioner från skattebetalarna. På planet ner till Kanarieöarna är varje passagerare sponsrad med 277 kronor av örebroarna.

Örebro airport som ägs av kommunen blöder pengar, men istället för att höja priserna på start och landning får kommunbudgeten täcka underskottet. Pengarna går till att hålla igång en flygplats som i huvudsak blivit en transitplats för charterbolagen – sju av tio passagerare är charterresenärer till Thailand, Cypern eller Kap Verde. Örebro är en av totalt 29 kommunalt ägda flygplatser i Sverige – nästan alla går med förlust.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser
00:00 / 00:00