Skola.

2016-02-17 15:00
Eleverna Emina Al-Alem och Märta Kepper tillsammans med läraren Martina Soomro. Bild: Karl Grauers
Eleverna Emina Al-Alem och Märta Kepper tillsammans med läraren Martina Soomro.

Rönnenskolan vände trenden

Malmös grundskolor har många utmaningar men betygen har också förbättrats fem år i rad. Rönnenskolan är bland dem som gjort en rejäl uppryckning. 2009 uppnådde bara drygt 70 procent av eleverna gymnasiebehörighet. I dag är siffran över 90 procent.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Läs också: ”En reglering av fria skolvalet måste till”

– Jag tycker det är bra att vi har lärare som bryr sig om vad vi tycker och frågar vad vi vill göra under lektionerna. Vi får se matriser vilket hjälper oss att veta hur vi ligger till och höja våra betyg, säger Emina Al-Alem, 16 år, som går i nionde klass och vill bli läkare i framtiden.

Kommunala Rönnenskolan ligger i centrala Malmö och sett till antal gymnasiebehöriga elever kan den snart mäta sig med skolor i mer välbärgade stadsdelar som Västra Hamnen. Trots det är det fortfarande en blandad skola. Eleverna kommer från centrum, från Bulltofta i norr och från Rosengård i öster. 38 procent har annat modersmål än svenska.

– Jag tror det är en framgång att det är blandat. Det blir en lite annan dynamik, man har olika erfarenheter med sig, säger Jenny Strand, Rönnenskolans rektor sedan 2,5 år.

Tidigt studiestöd

Hon förklarar framgången med att personalen jobbar målorienterat. Lärarna ingår i arbetslag och följer upp elevernas resultat varje månad. Skolans tre förstalärare är med och driver utvecklingsarbetet och studiestöd sätts tidigt in för elever som behöver förbättra sig i något ämne.

– Att hålla en linje över tid är viktigt. Vi jobbar just nu med formativ undervisning och språkutveckling och då är det viktigt att hålla den linjen och inte helt plötsligt börja göra något annat, säger Jenny Strand.

15-åriga Märta Ketter som går i åttonde klass tänker söka in till Naturvetenskapliga programmet på gymnasiet och säger att hon känner sig ganska säker på att hon kommer att klara det. Hon tycker lärarna är bra på att stötta eleverna.

– De brukar alltid säga till en om man ligger i riskzonen. Det finns till exempel extrauppgifter i matte och om det inte går bra finns speciallärare, säger Märta Ketter.

Om eleverna ligger i riskzonen tar också lärarna kontakt med föräldrarna, antingen via epost, telefon eller – om det behövs – ett personligt möte. Det är dock inte alla elever som kan få hjälp hemifrån, berättar Martina Soomro, lärare i svenska, engelska och spanska.

– Då får man försöka lösa det här. Antingen genom att man hittar någon tid och själv kan hjälpa eleverna. Annars har vi något som heter studiestöd varje vecka, säger Martina Soomro.

Läs vidare på nästa sida: Mångfald för tolerans

Rönnenskolan

Antal elever: 314

Andel av niorna som är behöriga till gymnasiet: 90,8 %

Andel av niorna som var behöriga till gymnasiet 2009: 73,9 %

Antal förstalärare: 3

Malmöskolornas resultat

l Från Bergaskolan i Limhamn gick nära 100 procent av eleverna ut med gymnasiebehörighet.

l Från Sofielundsskolan gick endast 36 procent ut med gymnasiebehörighet.

l Genomsnittet i Sverige är 87 procent.