Hoppa till innehållet

Inrikes

Post- och telestyrelsen: ”Så här gör man inte”

En brevbärare från Postnord delar ut post.
En brevbärare från Postnord delar ut post. Bild: Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Dagens ETC.

Allmänhetens förtroende för Postnords samhällsservice är förbrukat. Samtidigt har Post- och telestyrelsens (PTS) fått in klagomål från hela landet under sommaren, om en postutdelning som helt uteblivit. ”Postnord är skyldigt att ha en sådan bemanning att man klarar av att dela ut posten varje dag”, säger Joakim Levin på PTS.

Sedan Dagens ETC efterlyst läsarberättelser om förtroendet för Postnords utdelning har vittnesmålen fullkomligt strömmat in till redaktionen. Prenumeranter vittnar om dagstidningar som kommer en gång i veckan. Läkare berättar om ett förbrukat förtroende gällande att kallelser ska komma fram till deras patienter i tid. Andra får betala påminnelseavgifter för att inte räkningar kommit fram, eller har drabbats av att försändelser försvunnit eller skadats på vägen – något som särskilt bekymrar småföretagare, vars verksamhet är beroende av att leveranserna fungerar som de ska.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser
00:00 / 00:00