Inrikes.

2016-11-04 23:09
Bild: Stina Stjernkvist/TT
Bild: Stina Stjernkvist/TT

Personal på Grand: ”Det är vansinnigt”

När europeiska högerpopulister festar på Grand Hôtel förväntas de anställda ge service. Något som flera som Dagens ETC talat med tycker är mycket obehagligt.

– Hotellet har ett stort arbetsgivaransvar, konstaterar Jenny Bengtsson, ordförande för Hotell- och restaurangfackets största avdelning, Stockholm/Gotland.

När cirka 400 högerpopulister, enligt Sverigedemokraternas kommunikation, samlas på Grand Hôtel ska hotellets personal ge dem en trevlig kväll. Flera anställda som Dagens ETC varit i kontakt upplever det uppdraget som obehagligt.

– Ingen ska behöva göra det här. Vi har jättemånga med olika etniska bakgrunder på hotellet, säger en anställd som vill vara anonym.

– Det är helt vansinnigt att släppa in den här galan på Grand. Speciellt när hotellets ägare (Wallenberg genom bolaget Investor) ofta återkommer till att Raoul Wallenberg är en del av deras historia. Hur klingar det?


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Facket är kritiskt

Jenny Bengtsson är ledarskribent på Dagens ETC och ordförande för Hotell- och restaurangfackets största avdelning, Stockholm/Gotland.

– Jag beklagar detta för våra medlemmars räkning så otroligt mycket. Det måste givetvis kännas allt annat än kul, och till och med obehagligt för vissa, att behöva ge service och ta hand om människor som gång på gång visar att de föraktar och hatar en väldigt stor av alla som arbetar i vår bransch.

Vad har Grand Hôtel för arbetsgivaransvar här?

– Hotellet har ett stort arbetsgivaransvar. De känslor och det obehag som personalen kan ha för det här måste tas på allvar. Det är orimligt att våra medlemmar ska behöva känna sig rädda, kränkta, hotade eller oroliga på sitt jobb för att Sverigedemokraterna ska vara där.

Hur tycker du att hotellets ledning borde agera?

– Det vore bra om man ger personal en chans att välja om de vill jobba den här dagen eller vara hemma. Med lön. Och till nästa gång tycker jag man kan fundera över om det verkligen är värt pengarna att bjuda in sällskap av den här kalibern.

”Ingen kommentar”

Grand Hôtels ledning väljer att inte besvara kritiken överhuvudtaget:

– Vi kommenterar inte våra arrangemang eller våra gäster, säger Madeleine Barck, hotellchef på Grand Hôtel.

Frågan gäller inte gästerna utan er egen personal. Är det seriöst av en arbetsgivare att inte alls diskutera personalens arbetsmiljö?

– Du och jag kommer inte längre i den här diskussionen. Nu måste vi avsluta samtalet.