Hoppa till innehållet

Inrikes

Nu är chefen ansvarig för din stress

Allt fler blir sjuka av den sociala eller organisatoriska arbetsmiljön, något Arbetsmiljöverket hoppas råda bot på.
Allt fler blir sjuka av den sociala eller organisatoriska arbetsmiljön, något Arbetsmiljöverket hoppas råda bot på. Bild: Bild: Janerik Henriksson/TT

Dagens ETC.

Nu har arbetsgivarna ansvaret för att ingen stressar sig sjuk på jobbet. I slutet av mars infördes nya föreskrifter för den psykosociala arbetsmiljön. Målet är att komma till bukt med de ökande sjukskrivningstalen. Fackförbunden välkomnar reglerna men arbetsgivarna är kritiska.

Sjukdomsfall som beror på brister i den organisatoriska eller sociala arbetsmiljön har ökat med drygt 70 procent sedan 2010. För att komma till bukt med problemet beslöt Arbetsmiljöverket förra hösten att ge arbetsgivarna större ansvar för den psykosociala arbetsmiljön. De nya föreskrifterna trädde i kraft siste mars.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från
Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från
Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från
Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser
00:00 / 00:00