Mat.

2015-10-09 12:00
Bild: Erlend Aas/AP

"Myndigheten är köpt av matjättarna"

Anser du att Coca-Cola, Nestlé och Kellogs borde utforma kostråd till allmänheten? Mycket talar för att de gör det. Kopplingarna mellan livsmedelsindustrin och Livsmedelsverket är många.
– Det får allvarliga konsekvenser för folkhälsan, säger docent Ralf Sundberg.

Läs också: "Inget problem med dubbla uppdrag"

2008 avsatte Socialstyrelsen två kända näringsprofessorer från en grupp som skulle utvärdera kostråden för diabetiker. Anledningen var att de båda också jobbade för Swedish Nutrition Foundation (SNF), en intresseorganisation för livsmedelsindustrin. Det visade sig då att även Livsmedelsverkets experter hade uppdrag för samma organisation. Men Livsmedelsverkets dåvarande generaldirektör Inger Andersson såg inget problem med det. Dagens ETC:s granskning visar att problemet kvarstår då flera ledamöter i Livsmedelsverkets expertgrupp för kostråd fortfarande får sitta på dubbla stolar.

Professor Lena Hulthén är en av Livsmedelsverkets kostrådsexperter. Hon sitter också i SNF:s forskningsnämnd som ger råd till livsmedelsindustrin. Vid sin sida på Livsmedelsverket har hon professor Tommy Cederholm. Han är också medlem SNF:s styrelse och del av redaktionen för SNF:s tidskrift. Swedish Nutrition Foundation finansieras av livsmedelsjättar som Barilla, Coca-Cola, Findus, Kelloggs, Pågen, Semper, McDonalds och Unilever. Enligt organisationens information till företagen kan de ge stöd till företag när de exempelvis behöver hjälp att ”hantera trender, dieter och debatter”. De kan också hjälpa företag att ”designa vetenskapliga studier” och marknadsföra ”livsmedel med hjälp hälso- och näringspåståenden”.

Gagnar livsmedelsindustrin

Docent Ralf Sundberg, som bland annat har skrivit boken Forskningsfusket om kopplingarna mellan livsmedels- och läkemedelsindustrin och nationella myndigheter, anser att Livsmedelsverket borde fråntas sitt uppdrag att ge råd kring kost och hälsa.

– Jag menar att de är korrumperade, det finns inget annat sätt att beskriva det, säger Ralf Sundberg.

Han tror att Livsmedelsverkets verkliga mandat är att gagna livsmedelsindustrin, snarare än att värna om människors hälsa.

– Människor tror att det finns hälsoperspektiv bakom myndighetens kostråd, men en granskning av hur de tolkar forskningen som ligger till grund för råden visar att deras analyser inte håller, säger Ralf Sundberg.

Det har under åren varit svängdörrar mellan SNF och Livsmedelsverket.

SNF har sedan gammalt starka kopplingar till livsmedelsjättarnas lobbyorganisation International Life Science Institute Europe (ILSI).

ILSI Europe vill framstå som ett vetenskapligt institut men finansieras till största delen av medlemsföretagen, däribland Mc Donalds, Monsanto, Pepsi, Unilver och Ajinomoto – världens ledande producent av sötningsmedlet aspartam.

Kostråd granskade av SNF

2012 presenterade Livsmedelsverket sina uppdaterade kostråd, de femte i raden, i samarbete med övriga nordiska länder. Ett hundratal vetenskapliga experter deltog i revideringen och i systematiska litteraturöversikter. Bland de svenska experterna märks bland annat professor Ingvar Bosaeus, vetenskaplig företrädare på SNF, och Inger Björck, styrelsemedlem i SNF som också deltar i samarbeten med livsmedelsjättarnas globala lobbyorganisation ILSI.

– Inger Björck var tidigare en av medlemmarna i Livsmedelsverkets expertgrupp. Hon rapporterade då regelbundet till Livsmedelsverket från sina möten med ILSI, säger Ralf Sundberg.

En annan av medlemmarna Livsmedelsverkets expertgrupp är Elisabet Rothenberg. Hon är biträdande professor och ordförande för Dietisternas riksförbund (DRF). Hon är också DRF:s representant i den europeiska dietistorganisationen European Federation of the Association of Dietitians (EFAD) med nära band till bland annat EUFIC, en europeisk lobbygrupp för livsmedelsindustrin, som också samarbetar med ILSI.

– Dietisternas riksförbund vill likna sig vid Svenska läkaresällskapet, men är i själva verket en organisation som kontrollerar vad dietister får och inte får säga, och anmäler dietister och läkare som gör uttalanden de finner misshagliga till Socialstyrelsen, säger Ralf Sundberg.

Vice ordförande i DRF är Veronica Eriksson. Hon arbetar också som Health and nutrition manager på Coca-Cola.

”En orosstiftare”

2008 avslöjades det att ILSI tagit emot 126 miljoner från EU för att ta fram de europeiska kostråden. Bland medarbetarna fanns då Livsmedelsverkets chefsnutritionist Wulf Becker. Han satt i styrkommittéen för ILSI:s nätverk Eurreca som hjälpte till att utforma kostråden.

Ralf Sundberg är övertygad om att ILSI fortfarande är en huvudaktör när de europeiska kostråden ska utformas.

– Jag tror inte det är någon skillnad idag, säger Ralf Sundberg.

Han ser allvarligt på kopplingarna mellan livsmedelsindustrin och nationella myndigheter med uppdrag att skydda människors hälsa.

– Det påverkar folkhälsan negativt. Det är ingen tvekan om att folk har blivit fetare och fått mer diabetes med de kostråd vi haft de senaste 20–30 åren, säger Ralf Sundberg.

Vilken relation har du till Livsmedelsverket?

– De ser mig nog som en orosstiftare, men jag tror att de har respekt för mig eftersom ingen från Livsmedelsverket vågat möta mig i debatt, säger Ralf Sundberg.

Fotnot: Fotnot: Dagens ETC har sökt de utpekade ledamöterna i expertpanelen för en kommentar.

Läs vidare på nästa sida: Kostexperter på dubbla stolar

Fakta

International Life Science Institute – ILSI

ILSI är en lobbyorganisation.

En rapport från Corporate Europe Observatory (CEO) och Earth Open Source (EOS) visar att ILSI:s verksamhet till stor del går ut på att främja företagsvänliga ”vetenskapliga” begrepp och metoder som skall implementeras inom mat- och hälsopolitiken.

ILSI finansieras till största delen av medlemsföretagen McDonalds, Monsanto, Nestlé, Unilever, Coca-Cola, Pfizer, Pepsi, Barilla, Danone, Procter & Gamble, DuPont de Nemours med flera.

Swedish Nutrition Foundation – SNF

SNF startade sin verksamhet 1961.

Bland medlemsföretagen finns livsmedelsbolagen Barilla, Coca-Cola, Findus Danone, Kelloggs, Nordic Sugar, Pågen, Semper, McDonalds, Unilever och Livsmedelsföre-tagen.