Per Fröjd är filosofie doktor i nordiska språk och har jobbat som lärare sedan 1973. Han har undervisat på alla nivåer från lågstadiet till universitetet och är idag lärare i svenska och engelska på en gymnasieskola i Borås. Per Fröjd är kritisk mot vad han kallar ”curlingskolan” och menar att skolan lurar elever och föräldrar eftersom den inte levererar den vara som kunderna betalar för.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Nedgången inleddes när skolan kommunaliserades 1991. Sedan dess har teorier som hävdar att elever lär sig bara för att de deltar i skolverksamheter vunnit terräng. Vi har fått konkurrens mellan skolor, ett betygssystem byggt på vaga kriterier och individuella lärarlöner. Det bidrar till att skolor idag curlar elever med rena glädjebetyg, säger han.
– Skolchefer talar om betyg som ett mått på kvalitet, men det är inget pålitligt mått. Alla objektiva kriterier för kunskapsinhämtning har plockats bort och lämnat stora tolkningsmöjligheter vid betygsättningen. Lärarna behöver inte längre ge eleverna kunskap för att ge godkänt, menar han.
”Förstatliga skolan”
Som lärare på universitet märkte Per Fröjd hur allt fler svaga elever antogs till utbildningen.
– Det medför att undervisningen måste förenklas och att kvaliteten på hela utbildningssystemet urholkas. I förlängningen är det ett demokratiproblem.
Vad borde göras för att stoppa utvecklingen?
– Det går att ställa funktionella krav i betygssystemet. Vilka kunskaper och färdigheter behöver eleverna för att klara sig i dagens samhälle? Jag anser också att staten bör ta över ansvaret för de offentliga skolorna och att skolpengarna ska gå till undervisningen, inte till reklamkampanjer, säger Per Fröjd.