Inrikes.

2014-10-07 13:36
  • Sveriges Kvinnolobby har köpt annonsplats i Stockholms tunnelbana för att sätta fokus på den könsstereotypa och kvinnoförnedrande reklamen. Bild: Sveriges Kvinnolobby
    Sveriges Kvinnolobby har köpt annonsplats i Stockholms tunnelbana för att sätta fokus på den könsstereotypa och kvinnoförnedrande reklamen.
  • Bild: Sveriges Kvinnolobby
  • Så här såg det ut när Kappahl skulle sälja underkläder på "50 shades of grey"-tema. Bild: Sveriges Kvinnolobby
    Så här såg det ut när Kappahl skulle sälja underkläder på "50 shades of grey"-tema.
  • Lindex. Bild: Sveriges Kvinnolobby
    Lindex.
  • Tommy Hilfiger. Bild: Sveriges Kvinnolobby
    Tommy Hilfiger.
  • Freebra. Bild: Sveriges Kvinnolobby
    Freebra.
  • Silja Tallink. Bild: Sveriges Kvinnolobby
    Silja Tallink.

Kampanj vill reklamera den sexistiska reklamen

Här tar Sveriges Kvinnolobby strid mot den sexistiska reklamen. Organisationen ligger bakom kampanjen #reklamera, som uppmanar att anmäla ojämställd reklam.

– Den sexistiska reklamen är något som alla påverkas av men som ingen gör något åt. Bilderna finns överallt och i gigantiskt format så det är omöjligt att värja sig från dem. På något sätt har de blivit så himla normaliserat, säger Johanna Dahlin på Sveriges Kvinnolobby.

För ett år sedan gjorde organisationen en undersökning där 1000 unga kvinnor och män fick svara på frågor om hälsa och hur man upplever reklam. 9 av 10 kvinnor svarade att de någon gång mått dåligt av reklam och att reklam fått dem att vilja förändra sina utseenden och kroppar.

Under ett år har Sveriges Kvinnolobby drivit en kampanj där man anmält sexistisk reklam till reklamombudsmannen. I måndags togs nästa steg i kampanjen som fått hashtagen #reklamera.

Då fick den sexistiska reklamen backa för en stund när organisationens egna affischer tog plats i Stockholms tunnelbana med budskap som ”Utrymme reserverat för naken, retuscherad tjej” och ”där står du och matas med budskap om allt som är fel med din kropp”. Kampanjen har finansierats genom crowdfunding, där privatpersoner gått in med pengar för att slippa den sexistiska reklamen.

– Vi vill ta tillbaka utrymmet i kollektivtrafiken som helt tagits över av kommersiella intressen. Vi kände att om vi kunde få möjlighet att köpa tillbaka utrymmet för bara en liten stund och få folk att reagera så vore det mycket värt. Många privatpersoner har gått in och bidragit. Det är ett bevis för att vi är många som är trötta på den sexistiska och objektifierande reklamen. Det finns många som är beredda att gå in och betala för att få se någonting annat för en liten stund, säger Johanna Dahlin.

Målet med kampanjen är att få till en lagstiftning mot sexistisk reklam. Frågan utreddes av den socialdemokratiska regeringen och 2008 kom ett förslag som ratades av alliansregeringen. Nu hoppas Sveriges Kvinnolobby att den nya regeringen går hela vägen.

– Det är dags att plocka upp den gamla utredningen och göra lag av den. Alliansen sade nej med hänvisning till yttrande- och tryckfrihetslagen, men det är konstigt att det ska gå före jämställdhet och folkhälsa. Det är på tiden att lagen införs, säger Johanna Dahlin.

Lagförslaget mot könsdiskriminerande reklam

2008 föreslog en offentlig utredning, tillsatt av den socialdemokratiska regeringen, ett en lag mot könsdiskriminerande reklam:

Reklam med könsdiskriminerande utformning, det vill säga reklam som skildrar könsroller som uppfattas som kränkande, ska förbjudas.

Den som bryter mot lagen kan förbjudas att använda den diskriminerande reklamen, men också annan liknande reklam. Förbudet ska förenas med vite.