Inrikes.

2016-12-06 09:56
Patrik Engellau, grundare av tankesmedjan Den nya välfärden.  Bild: Den nya välfärden
Patrik Engellau, grundare av tankesmedjan Den nya välfärden.

Kampanj förvrider sanningen om invandring

Med svenska dagstidningar distribueras en annonsbilaga under namnet Den nya välfärden. Hundratusentals har fått den. Där förespråkas ultraliberal företagspolitik och krav på stoppad invandring. Vanlig opinionsbildning eller systematisk desinformation? Dagens ETC granskar stiftelsen som står bakom materialet. 

– Vi måste skapa en folkrörelse. En rörelse som kan påverka alla politiska partier.

Orden är Patrik Engellaus och året är 1989. Han har just bildat det som ska komma att bli tankesmedjan Den nya välfärden. Med hjälp av Näringslivets fond och SAF, nuvarande Svenskt näringsliv, ska han nu bilda opinion och åstadkomma politisk förändring. Samma år talar SAF:s ordförande Olof Ljungren under föreningens stämma på ämnet "det personliga ägandet". Han har uppmärksammat det nya initiativet.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


– Projektet Den nya välfärden har presenterat ett helt nytt grundlagsförslag med bland annat grundlagsfäst äganderätt. Vi måste oförtrutet driva frågan om det personliga ägandet vidare.

Engellaus rörelse

Hösten 2016 ramlar bilagan Den nya välfärden ur morgontidningen på många svenska frukostbord. Läsarna möts av namnkunniga krönikörer, proffsig tidningslayout och opinionsundersökningar. Rubrikerna lovar att reda ut varför svensk bostadspolitik gått snett och avslöja fuskande myndigheter. "Över 690 000 läsare" får vi också veta att tidningen har. Men det är inte en tidning, det är Engellaus rörelse som talar.

Tankesmedjan Den nya välfärden är sprungen ur den så kallade 4 oktoberrörelsen som arbetade mot löntagarfonderna på 80-talet. Enligt stiftelsens egen beskrivning verkar man för "demokrati, välfärd och företagande" med intentionen att "medborgarna borde ha mer att säga till om, inte bara över politiken, utan också över sin egen vardag".

Miljonbelopp läggs på Den nya välfärdens annonser varje år. Med krav på sänkta skatter och slopade regler för företag sätter stiftelsen in stora annonser i både dagspress och facktidningar. Våren 2016 krävde man på helsidor i Dagens Nyheter och Expressen att alliansen skulle fälla regeringen Löfven eftersom det "handlar om nationens, som vi känt den, överlevnad". 

Från att ha varit inriktad på låga skatter och andra "företagarvänliga" frågor har invandring och flyktingpolitik blivit Den nya välfärdens nya fokus. I den senaste annonsbilagan ägnas ett uppslag åt att argumentera för varför välfärdsstat och flyktingmottagande är en omöjlig kombination. Med hjälp av siffror från SCB påstår Den nya välfärden att antalet flyktingar som jobbar efter åtta år i landet bara är 25 procent. 

Det är en felaktig bild, menar Anders Nilsson som är redaktör för S-märkta Tankeverksamheten inom arbetarrörelsen i Göteborg.

– Man trixar med statistiken för att få fram siffror som är vilseledande, säger han.

Felet ligger i att man bara tagit med personer som haft oavbruten anställning i minst ett år. Men utrikesfödda är överrepresenterade i tillfälliga jobb och har ofta korta uppehåll mellan anställningar. Inte heller egenföretagare eller personer som kombinerar anställning med eget företag är med. Korrekt siffra för de som har arbetat under året är 60 procent, menar Ander Nilsson.

– Det här är ett led i ett ihållande opinionsbildande om att svensk arbetsmarknad är dysfunktionell. Det är systematisk desinformation, säger Anders Nilsson. 

Läs vidare på nästa sida: Skräckexempel