Sjukvården inom Region Jönköpings län tar strid mot diskriminering och rasism från patienternas sida. För en kort tid sedan fastställde regionen nya riktlinjer vid hantering av patienternas krav.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
"En patient kan ha önskemål om att få träffa en viss läkare eller annan vårdpersonal, men har inte i någon situation rätt att framföra krav som innebär att medarbetare eller studenter känner sig kränkta, hotade eller diskriminerade. En patient som vägrar att bli behandlad av viss medarbetare anses tacka nej till erbjuden vård", står i de nya reglerna.
Första i sitt slag
Enligt tidningen Dagens Medicin är riktlinjerna som tagits fram av regionen de första i sitt slag i Sverige.
– Nu har vi blivit starkare och vet vad vi kan ställa upp på och inte. Det innebär att det är enklare att säga nej till orimliga krav om byte av personal, äger Anette Sparf, verksamhetschef för vårdcentralen Rosenhälsan i Huskvarna till tidningen.
Enligt henne är det relativt vanligt att patienter har önskemål om att få träffa läkare av ett visst kön - vanligtvis en kvinna.
– Kan vi tillmötesgå det enkelt, så får de detta utan diskussion men oftast står vi fast vid att det är vi som bestämmer vilken personal som patienten ska träffa. Ibland finns dock skäl att byta. Det kan vara att kommunikationen inte fungerar eller att det behövs en second opinion, säger Anette Sparf till Dagens Medicin.
Det förekommer också att patienter ställer krav på behandlarnas etnicitet.
– Patienter har lättare för att ha åsikter om läkare med utländsk härkomst, det gäller även patienter som själva är från andra länder. De vill ha en svensk läkare. Som chef måste jag då prata med patienten och fråga vad som ligger bakom deras synpunkter, säger Anette Sparf.