Inrikes.

2015-07-12 10:00
Jag har egen erfarenhet av religiöst och kulturellt förtryck, och har man det så har man också andra perspektiv, säger Amineh Kakabaveh.
Jag har egen erfarenhet av religiöst och kulturellt förtryck, och har man det så har man också andra perspektiv, säger Amineh Kakabaveh.

"Hedersförtryck fanns före alla religioner"

Efter Amineh Kakabavehs artikel med rubriken ”I förorten växer männens diktatur” har debattens vågor gått höga. Hon har kritiserats både utifrån och av företrädare i sitt eget parti Vänsterpartiet. Men för Amineh Kakabaveh är det viktiga att tjejerna i förorten får en röst.

Vad tycker du om diskussionen efter din artikel?

– Jag har egen erfarenhet av religiöst och kulturellt förtryck, och har man det så har man också andra perspektiv. Man kan se och förstå andra människors förtryck och också få ett annat förtroende hos de som vågar berätta. Jag är socialarbetare i grunden och jobbar väldigt mycket frivilligt med att hjälpa unga flickor, pojkar och kvinnor i de här områdena. Vi verkar där både problemen och möjligheterna finns. Debatten om hedersproblematik i Sverige har länge varit svart eller vit, helt onyanserad. Det är absurt och bedrövligt att ingen ska våga ge en annan bild av eller kritisera förorten.

Vad är det för berättelser de kommer med?

– Sådana berättelser som jag skrev om i artikeln. Det finns också mycket problematik, det finns kvinnoförtryck, segregation, det finns unga flickor och kvinnor som är 12–13 år som inte kan gå ut på vissa torg i vissa områden med tajta jeans eller med tunna klänningar för att de blir tillrättavisade, de kan inte sitta på caféer...

Vem blir de tillrättavisade av?

– Av män i området! Det här är flickornas berättelser, saker som de själva berättar. Unga tjejer berättar för mig att de lever som man gör i föräldrarnas hemländer där de inte ens har varit. Det är väldigt bra och viktigt att man har respekt för varandra och för varandras kulturer. Så länge den kulturen inte förtrycker kvinnor.

Hur kan vi säkerställa det?

– Jag vet inte, men det görs inte nu. Det görs inte genom att du blir kallad rasist om du beskriver problematiken utifrån ungdomarna och kvinnorna. Det är kulturrelativister som avfärdar problematiken. Det gynnar både rasism och fundamentalism om du förnekar ett problem. Allt handlar inte om religion. Hedersförtryck fanns före alla religioner. Men sedan har alla religioner sin del i det.

Det kvinnoförtryck du skrev om i din debattartikel, handlar det om religion?

– Nej det handlar inte om religion. Det handlar om kvinnoförtryck och manschauvinism i vissa områden. En grupp män som förtrycker kvinnor, därmed blir många kvinnor drabbade.

Finns det hederskultur i familjer med svenskt ursprung?

– Jag vet inte hur du definierar hederskultur.

Vad tycker du?

– Hedersproblematik bland svenskar fanns förr i tiden. Men i Sverige finns bröder som kontrollerar sina systrar från tolv års ålder för att hennes oskuld ägs av hela familjen. Det finns också många kvinnor som upprätthåller hederskulturen. Det är inte bara män, ska du veta. På landsbygden i Sverige finns möjligen en viss grad av hederskultur. Men inte på samma sätt, det går inte att jämställa. Mäns våld mot kvinnor berör oss alla, hela samhället. Det är en sak. Att kvinnor utsätts för mäns våld, det är ett allvarligt samhällsproblem och allas vår kamp. Det måste hedersproblematiken också bli. Hedersproblematiken är så mycket större, det vill säga när någon mördas av sin familj, när hela familjen är med, då har du en annan situation. Det är inte bara en man mot en kvinna.

En tjej med svenskt ursprung som kallas för ”hora” för att någon tycker att hon haft sex med för många, vad är det?

– Det är sexuella trakasserier. Det är könsmaktstrukturer som råder, inte hederskultur. Även vi som inte utsätts för hederskultur blir utsatta för mäns våld och trakasserier.

Men är inte allt en del av samma patriarkala förtryck?

– Nej, eller det beror på. Om vi tar arrangerade äktenskap, till exempel ... Jag jobbar i skolor med ungdomar som är tolv år och kontrolleras av sina egna, jämnåriga kusiner som är killar. Där börjar det. Det är därför jag säger att det är en mansdiktatur. Jag är i många skolor i Botkyrka, på Järvafältet, överallt där tolvåringar börjar kontrollera inte bara sina systrar utan även kusiner. Det förekommer inte bland svenskar. Det kanske fanns för hundra år sedan. Ska vi bara förstå det, inte lära av det?

Du menar att skillnaden är att det existerar inom familjen på ett annat sätt?

– Ja, det är en kollektiv hedersproblematik, ett kollektivt förtryck. Det är kontroll av döttrars sexualitet och oskuld i en kyskhetskultur. Däri ingår operationer av mödomshinnan, könsstympning, barnäktenskap, tvångsäktenskap, kontroll av hela hennes kropp och sexualitet. Det görs av både staten och familjen, av omgivningen, av alla. Allt handlar om kontroll av kvinnors sexualitet, men självklart är hederskulturen mer barbarisk. Och det är inte bara en religion eller ett folk. Titta på Indien! Det är fruktansvärt. Det finns bland judarna, bland kristna ortodoxa, det är inte bättre än bland muslimerna. Därför ska man inte avfärda detta till en religion eller ett enda folk. Det är rasistiskt.

Vad tycker du om debatten angående slöja för minderåriga flickor?

– Jag tycker att barn under 18 år inte ska bära några religionsförtecken. Oavsett om det är kristna eller muslimska. Varför ska det vara skillnad på mitt och min brors hår? Det här handlar om männens sexualitet. Enligt islam och alla andra religioner – kvinnans kropp och hår kan skapa ”oordning”. Det vill säga: Om en man blir attraherad av mig på grund av mitt hår så skapas oordning. Så äldre mäns sexuella drift ska läggas på en sex- eller sju-, eller femtonårig tjej? Det är ansvarslöst av västerländska demokrater som säger sig stå bakom barnkonventionen och de internationella konventionerna om mänskliga rättigheter. Varför gäller de inte muslimska flickor och kvinnor?

Ska man förbjuda andra saker då också som kan uppfattas som sexistiskt. Till exempel att barn sminkar sig och har på sig stringtrosor?

– Nej, för det väljer du.

Det skulle nog inte alla hålla med om, det finns väldigt mycket normer kring hur en tjej ska se ut i västerländsk kultur.

– Om svenska kvinnor försvarar att barn bär slöja så kan de skicka sina egna döttrar till religiösa friskolor och sätta på sina döttrar slöja. Så får vi se hur de känner sig. Det är skitsnack, ursäkta uttrycket. En stringtrosa kan du köpa eller inte köpa. Jag vet att det finns normer, jag förnekar inte det. Men jag likställer inte det med symboliken i att ha på sig en slöja där varje hårstrå som du visar skickar dig närmre helvetet, som jag fick höra som liten. Jag har burit slöja hela min barndom, det var en del av min identitet.

LÄS HELA REPORTAGET I ETC HELG

Det här är ett utdrag. Läs hela artikeln i veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.

Amineh Kakabaveh

Född: 1970 i iranska Kurdistan

Bor: Skärholmen i Stockholm

Gör: Riksdagsledamot för Vänsterpartiet (sedan 2008), grundare av och ordförande för Varken hora eller kuvad som kämpar för mänskliga rättigheter och mot hedersförtryck. Arbetar med ungdomar i förorten på frivillig basis.

Utbildning: Fil. mag. i socialt arbete, arbetade tidigare som socionom.