Inrikes.

2015-06-26 17:05
"Det är fruktansvärt att kamrater smutskastar mig och kallar mig rasist. Det är ett absurt debattklimat, där man inte håller sig till sak", säger Amineh Kakabaveh. Bild: Henrik Montgomery/TT
"Det är fruktansvärt att kamrater smutskastar mig och kallar mig rasist. Det är ett absurt debattklimat, där man inte håller sig till sak", säger Amineh Kakabaveh.

"Finns det förtryck måste vi kunna prata om det"

De senaste veckornas debatt om fundamentalism i förorterna har åter väckt den polariserade debatten om ifall man kan prata om hederskultur eller om förtryck av kvinnor inom islam ska förstås inom ramen för könsmaktsanalysen.

Dagens ETC har pratat med Amineh Kakabaveh som står bakom ett kritiserat inlägg i debatten.

Amineh Kakabaveh riksdagsledamot och grundare till Varken hora eller kuvad i Sverige, skrev förra veckan en debattartikel i Expressen där hon varnade för växande religiös fundamentalism i förorterna. Sociologen och miljöpartisten Manijeh Mehdiyar och Maimuna Abdullahi, socionom och debattör, hävdade i en replik att Amineh Kakabavehs artikel ingår i en hatkampanj mot förorter där ”allmängiltiga fenomen som homofobi, patriarkala strukturer och antisemitism förklaras som saker reserverade för skäggiga (muslimska) män i orten”.

Enligt debattörerna underblåser att Kakabavehs artikel rasistiska stereotyper. ”Förekomsten av ett fenomen hos ett fåtal personer, givet att de identifieras att tillhöra De andra, görs till ett dominerande fenomen hos majoriteten av gruppen som omtalas.” Skriver Mehdiyar och Abdullahi i debattartikeln.

”Absurt debattklimat”

Dagens ETC har pratat med Amineh Kakabaveh som slår ifrån sig anklagelser om att underblåsa rasistiska stereotyper och uttrycker besvikelse mot partikamrater som kritiserat henne.

– Det är fruktansvärt att kamrater smutskastar mig och kallar mig rasist. Det är ett absurt debattklimat, där man inte håller sig till sak. 99 procent av min släkt är muslimsk, själv är jag sekulär. Jag är väl medveten om att kvinnoförtryck finns i alla kulturer och religioner. Kvinnor förtrycks i religionens namn i alla länder där religon används inom politiken, på Malta, i Polen och Ungern också, säger hon.

– Det handlar inte om att generalisera. Det här är kvinnors berättelser, kvinnor som bor i de här förorterna och har beskrivit sin situation. Det har inte bara med kultur att göra utan också med den stora segregationen och klassamhället i Sverige. Segregationen underblåser fundamentalism och kvinnoförtryck.

”Måste lyftas fram”

Amineh Kakabaveh berättar att nio kvinnor med egen erfarenhet av fundamentalistiskt förtryck kommer att svara på Manijeh Mehdiyars och Maimuna Abdullahis debattartikel.

– De här kvinnornas röster måste lyftas fram. Det är det Varken hora eller kuvad jobbar med. Finns det förtryck måste vi kunna prata om det.

Det har också dykt upp en twitterdiskussion om vad det sänder för signaler att ledande vänsterpartister retweetar en artikel som kritiserar deras partikamrat hårt.

– Att man retweetar något betyder så klart inte att man håller med om allt i den artikeln. Jag har ingen lust att kommentera det, jag tycker debatten ska få ha sin gång, säger Ali Esbati, som är en av de vänsterpartister som spridit artikeln.