Inrikes.

2014-01-17 11:34
Amanda Mogensen är kommunikationsansvarig på Feministiskt initiativ, tycker att det är bra att SVT:s satsning lyfter upp feminismen på dagordningen.
Amanda Mogensen är kommunikationsansvarig på Feministiskt initiativ, tycker att det är bra att SVT:s satsning lyfter upp feminismen på dagordningen.

Efter SVT:s Fittstim: medlemsboom för FI

Hallå där, Amanda Mogensen, kommunikationsansvarig på Feministiskt initiativ som fick 70 nya medlemmar timmarna efter det första avsnittet av Fittstim – min kamp.

Vad tror du att det beror på att folk söker sig till er när de har sett ett sådant här program?

– För att programmet ger ett strålande tillfälle att diskutera feministisk politik. SVT har gjort mycket bra PR kring serien, vilket bidrar till att det ges utrymme för feminister att komma ut och debattera.

– Det finns ett jätteintresse för jämställdhet och den feministiska rörelsen. Jag var med och startade partiet för nio år sedan och tycker att vi har ett liknande intresse nu.

Vad tycker du om programmet?

– Det är en personlig betraktelse. Och det är viktigt att komma ihåg att det finns en verklighet som de personliga betraktelserna aldrig kan göra anspråk på, en verklighet där situationen på arbetsmarknaden, delad föräldraförsäkring, mäns våld mot kvinnor och är oerhört viktiga frågor.

Hur tänker ni få upp de feministiska frågorna på dagordningen inför valet?

– ”Dagordningen” är inte bara medierna. När vi är ute och träffar folk ser vi ett otroligt intresse för de här frågorna. Folk vill prata politik och vill göra något åt ojämställdheten.

– Även de andra partierna märker det snabbt växande intresset för jämställdhet och rättvisa. Det stärker feministerna där.

Har 3000 medlemmar

Feministiskt initiativ startades 2005 och har omkring 3000 medlemmar. En vanlig dag får partiet 10–15 medlemmar, men timmarna efter Fittstim – min kamp tillkom 70 nya.