Inrikes.

2017-11-28 11:00
Efter en helg i konsumtionens tecken kommer nu giving tuesday, som vill fokusera på givande istället för shoppande.  Bild: TT
Efter en helg i konsumtionens tecken kommer nu giving tuesday, som vill fokusera på givande istället för shoppande. 

Efter black friday – här är giving tuesday

I dag lanseras den nya dagen giving tuesday i Sverige. Den är ett sätt att uppmärksamma givandet istället för konsumtionen.
”Vi tycker att den här kampanjen passar väldigt bra för att uppmärksamma att det går att skänka annat än pengar”, säger Charlotte Rydh på Frivilligorganisationernas insamlingsråd, FRII.

Efter att helgen gått i konsumtionens tecken med butikernas maxade readagar black friday och nu cyber monday ska tisdagen istället ägnas åt att ge. I dag är det nämligen giving tuesday, som i år lanseras i Sverige.

Det är en dag som vill uppmärksamma givandet istället för shoppandet. Den startade som en gräsrotsrörelse i USA 2012 och har efter hand spridits från land till land.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– För oss som är branschorganisation för insamlande organisationer kändes det viktigt att uppmärksamma givandet på det här sättet. Givande handlar inte bara om att ge pengar, det kan även handla om att ge bort sin tid, hjälpa andra, ge saker eller kompetens, säger Charlotte Rydh, generalsekreterare för Frivilligorganisationernas insamlingsråd FRII, som är nationell samordnare för den nya givmilda tisdagen.

– Det är upp till var och en vad man vill ge bort och vi tycker att den här kampanjen passar väldigt bra för att uppmärksamma just det, att det går att skänka annat än pengar.

– Det är väldigt tydligt när man tittar på vad som görs i alla andra länder. Där pratar man såklart om pengagåvor, men det pratas också om att ge tid eller annat. Det vi försöker få fram är att det inte behöver vara så stort, det kan räcka med att hjälpa sina grannar.

Vältajmad dag

I USA och i övriga länder som uppmärksammar giving tuesday handlar det i grunden om att vara en motkraft mot konsumtion. Därför är det inte en slump att dagen sammanfaller efter konsumtionens högtidsdagar och strax före jul. Charlotte Ryd ser det som en möjlighet att istället för konsumtion peka på givandets kraft och goda handlingar.

– Det är ju så att december är en månad då många väljer att ge gåvor, åtminstone i västvärlden. Man både konsumerar och ger och därför passar det här bra som ett startskott, på en månad då många ändå ger. Det känns naturligt at det är den här tiden på året då många tänker på varandra, säger Charlotte Rydh.

Skänk det sparade

I år startar FRII med att engagera de egna medlemsorganisationerna, med förhoppning att det sprider sig till volontärer och andra inom organisationerna. Först nästa år vill de lansera dagen bredare.

– Nästa år är tanken att vi ska börja mycket tidigare med att prata om giving tuesday. Och förhoppningsvis kanske folk kan tänka att om de sparar pengar på att köpa en jättebillig sak på black friday så kanske de kan ge bort lite av pengarna de sparade.

Ökade med 20 procent

Årets försäljning under black friday ökade med 20 procent. De kategorier där flest varor sålde var elektronik, hobby, hem/möbler och hälsa/skönhet.

För att motverka konsumtionen vill giving tuesday istället fokusera på att ge. Det kan vara pengar, en god gärning, tid eller kompetens.

Under hashtaggen #givingtuesdaysweden vill FRII uppmärksamma dagen även i Sverige.