Hälsa.

2017-11-28 11:45
Bild: Fredrik Sandberg/TT

”Det är inte så kallt som man kan tro”

Väljer du att ställa undan cykeln efter att klockan ställts om till vintertid och graderna börjat sjunka ned mot minus? Gör inte det, menar vinter­cyklisten Jeroen Wolfers.

”Det är inte så kallt som man skulle kunna tro”, säger han.

Allt fler fortsätter ta cykeln till jobbet trots att utomhustemperaturen sjunker och cykelvägarna börjar frysa på. För att uppmuntra den utvecklingen mot ett mer hälsosamt och hållbart resande erbjuder nu flera städer, däribland Stockholm genom projektet Vintertrampet, ett antal personer att få gratis dubbdäck, inklusive montering, mot att de lovar ta cykeln till jobbet minst tre dagar i veckan under hela vintern, samt delar med sig av sina erfarenheter.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Vi vill inspirera till att förlänga cykelsäsongen, samt komma åt dem som tar bilen i stället. Framför allt gör vi det här för att uppmuntra det klimatsmarta resandet, men vardagscyklandet är ju även bra för hälsan och välmåendet, säger Sara Nilsson, projektledare för Klimatsmarta stockholmare och Vintertrampet.    

Sitter i huvudet

En ytterligare del av projektet är att Stockholms stad tar på sig att hålla cykelvägarna is- och snöfria under hela vintern – i görligaste mån.

– När vi först annonserade om Vintertrampet fick vi in många kommentarer och synpunkter om hur vinterunderhållet sköts. Tanken är att deltagarna i projektet nu ska bli våra ambassadörer och hålla frågan vid liv, för att uppmuntra än fler till att ta cykeln året runt, säger Sara Nilsson.    

Jeroen Wolfers är en av skribenterna på Cyklistbloggen. Han är en passionerad vintercyklist och menar att det inte är så kallt som man skulle kunna tro.

– Inte så värst faktiskt, det sitter mest i huvudet, eftersom man blir varm av att hoja. Mitt tips är att du ska frysa lite när du sätter av, då blir du lagom varm när du kommit iväg. Det enda man behöver tänka på är händer och fötter, alltså att ha bra handskar och sockar i kängorna, säger han.

Något annat han varmt rekommenderar är dubbdäck till cykeln under vintertid.

– Problemet med vinter­cyklingen är när det börjar bli isigt. Det kan vara väldigt förrädiskt.

Gör dig synlig

”Vem” det är som väljer att fortsätta ta cykeln till jobbet, trots att snön har börjat falla, menar Jeroen Wolfers att det inte går att svara på.

– Andelen vintercyklister har ökat väldigt markant de senaste fem åren. Förr stod jag som ensam cyklist vid rödljuset, men i går var vi en hel liten grupp som stod där och väntade på att det skulle slå om till grönt, trots att det snöade så pass ymnigt. Det är verkligen alla typer av människor i alla åldrar.

De största fördelarna med cyklingen menar han är frihetskänslan och förutsägbarheten i resandet. Det man främst behöver hålla i beaktande som vintercyklist menar han är säkerhetsaspekten, något som framför allt handlar om att ta det lugnt och göra sig själv synlig för bilisterna i vintermörkret.

– Den största fördelen är förutsägbarheten, att jag vet att jag alltid är på jobbet inom 20–25 minuter, samt frihetskänslan i att kunna styra över sin egen framfart, säger Jeroen Wolfers.

4 av Jeroen Wolfers bästa tips till vintercyklisten

”Du måste tänka på att synas ­ordentligt, vilket inte betyder att du behöver ha reflexväst, men lagstadgade reflexer och bra lampor på cykeln är viktigt. Att signalera till andra trafikanter vart du är på väg någonstans är också viktigt.”

”Sockar och vantar av merinoull, under bra vinterhandskar. Merinoullen är ett bra material som håller dig varm även om den blivit blöt och luktar inte illa.”

”En tumregel är att ha mindre kläder på dig än om du står ute och väntar på bussen, eftersom du blir varm av att cykla.”

”Dubbdäck fram och bak är bra när det börjar bli isigt. För tio år sedan var det ingen som hört talas om dem, men i dag finns de i varenda cykelbutik.”

Läs vidare på nästa sida: Cyklar du hela vintern?