Sverigedemokraterna i Stockholms stad driver sedan några månader tillbaka en kampanj för att stödja ”svenska hemlösa”. Bland annat har partiet betalat för att personer som lever på gatan ska få bo på ett vandrarhem i huvudstaden.
Lars Bick, som länge levt som hemlös, kom i dessa sammanhang i kontakt SD:s ordförande i staden, Jimmy Hesselbäck. Nu har partiet och Lars Bick lanserat en gemensam kampanj, där ett märke med texten ”Empati” säljs till förmån för svenska hemlösa. Till tidningen Södermalmsnytt berättar han att Sverigedemokraterna tände på idén helt och hållet och därefter hjälpte honom att starta upp projektet.
Oerhört stort intresse
I likhet med SD vill Lars Bick endast stötta svenska medborgare, och anser att EU-migranter redan får de resurser som behövs. Att hans kampanj har finansierats av partiet ser han inte som något större problem.
– Det är som att få pengar från vilken bank som helst. Det här är mitt projekt. Det handlar inte om politik utan om medmänsklighet. Sverigedemokraterna får gärna sälja den. Det får Muf eller vilket annat parti också om de vill, säger Lars Bick till Södermalmsnytt.
SD vill nu att kampanjen ska expandera, och sälja märket i andra SD-distrikt runtom i Sverige.
– Det finns ett oerhört stort intresse från andra SD-distrikt. Vi ska diskutera exakt hur det ska gå till. De kan säljas vidare via hjälporganisationer, eller skolor och kyrkor. Som att sälja majblommor, säger SD-ordföranden Jimmy Hesselbäck till Södermalmsnytt.
Något som Lars Bick dock inte är helt med på, enligt tidningen.
– Det är inte acceptabelt. De har ingen rättighet att göra det, säger Lars Bick.