Inrikes.

2017-11-01 12:30
SAS-flygplanet Airbus 320 Neo premiärtankades i januari i år med biobränsle. Bild: Christine Olsson/TT
SAS-flygplanet Airbus 320 Neo premiärtankades i januari i år med biobränsle.

Biobränsle till flygplan kan ”förstöra regnskogar”

Biobränslen till flygplan sägs vara lösningen på flygbolagens växande koldioxidutsläpp. Men tunga miljöorganisationer varnar för att en ökning av produktionen till den nivå som krävs kan leda till storskalig skövling av regnskog.

Produktionen av biobränslen måste påskyndas så att det fossila bränslet kan ersättas och göra flygandet miljömässigt hållbart. Det menar FN:s internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) som nu presenterat en plan för hur detta ska gå till.

Men förslaget får kraftig kritik från en rad miljöorganisationer som hävdar att det kommer att innebära att en stor del av världens regnskogar måste skövlas för att producera den mängd grödor som krävs. T & E, Oxfam och Jordens vänner finns bland de nästan 100 miljögrupper som protesterar mot förslaget och 181 000 personer har skrivit på en namninsamling som kräver att initiativet ska skrotas.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Biobränsle är ”räddningen”

Flyget är en av de snabbast växande källorna till utsläpp av växthusgaser. Förra året ökade flygets utsläpp med åtta procent i Europa och till år 2050 förväntas koldioxidutsläppen från flyget öka fyrfaldigt.

För att komma till rätta med detta har industrin lovat noll utsläpp av koldioxid år 2020 – något som ska uppnås med biobränslen. Den vision som nu förslås av ICAO är att ha en andel på 2 procent biobränslen år 2025 och 50 procent år 2050.

Boom för palmolja

Men det är också tre gånger mer biobränslen än vad världen producerar idag. Miljöorganisationer varnar för en boom i palmoljeplantager i utvecklingsländer, med förödande konsekvenser för regnskogar, lokalbefolkningar och hotade arter, om förslaget går igenom.

”Blir förslaget verklighet kommer det innebära att palmoljeproduktionen ökar femfaldigt till 2050”, skriver organisationen Rainforest Rescue i ett pressmeddelande.

Tillfälligt stoppat

Kritiken har lett till att förslaget nu tillfälligt stoppats av de 25 medlemsländerna i ICAO. Rainforest Rescue kommer dock att fortsätta driva frågan och uppmanar flygbranschen att tänka om:

”Det viktigaste steget i rätt riktning skulle vara för industrin att rulla tillbaka sina planer för fortsatt tillväxt. Det enda som verkligen hjälper miljön är mindre flygresor”, skriver de.

Flyga miljövänligt – går det?

Just nu är frågan om biobränslen för flyget högaktuell. Flygbranschen ser introduktionen av biobränslen som en möjlighet till en framtid av koldioxidfri tillväxt.

Det kan vara till exempel biobränslen från alger, oljeväxter eller palmolja. Än så länge är det dock en närmast obefintlig del av alla flygresor som sker med biobränsle i tanken – inte minst på grund av priset. Biobränsle är ungefär fyra gånger så dyrt som fossilt flygbränsle.