Den nationella transportplanen för järnvägsunderhåll bygger på grova felräkningar, från Trafikverket. Totalt saknas 20 miljarder till järnvägsunderhåll.
Regeringens satsning Nationella transportplanen innehåller anslag på 522 miljarder kronor till Sveriges infrastruktur. 86 miljarder av det ska gå till järnvägen. Nu avslöjar SVT Östnytt att underlaget för planen är mycket bristfälligt. Totalt saknas 20 miljarder kronor till järnvägsunderhållet.
Första felet 2010
Det första felet uppkom redan 2010. Trafikverkets egna experter insåg att myndighetens tidigare uträkningar bland annat bara hade tagit med halva kontaktledningsnätet.
”Den största anledningen till skillnaderna beror på att det i dessa utredningar har använts en felaktig total kontaktledningsvolym. Den verkliga totalmängden kontaktledning är cirka 12.000 spårkilometer medan det i de nämnda utredningarna använts en volym på 6060 spårkilometer, dvs ungefär halva volymen”, skrev experterna i interna dokument som SVT tagit del av.
Upptäcktes 2013
Felet upptäcktes 2013 men då hade uppgiften redan använts som underlag för beräkningarna som Nationella transportplanen bygger på. Trots det begärdes inte mer pengar och det felaktiga underlaget fortsatte att ligga till grund för planen.
Trafikverket räknade också fel på spår och spårväxlars livslängd. Ett misstag gör att ytterligare 8 miljarder saknas i Nationella transportplanen.