E-handeln växer så det knakar, och livsmedelsinköpen står för en betydande del av utvecklingen. Under förra året var tillväxten för inköp av livsmedel via nätet 30 procent. Men e-handeln är långt ifrån en kassako för livsmedelsbranschen.
– Livsmedelsbranschen har väldigt mycket lönsamhetsproblem inom e-handeln. För varje ny kund ökar det svarta hålet i plånboken, säger Fredrik Ståhlberg, ombudsman på Handels i Stockholm.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Detta beror främst på ohållbart höga kostnader för logistiken, menar han.
– Logistiken äter upp förtjänsten. En av orsakerna till det är att vi beställer matvaror via nätet, med krav på att de ska levereras hem till dörren samma dag. Det blir såklart en massa leveranskostnader, säger Fredrik Ståhlberg.
En tredjedel går förlust
I många andra europeiska länder finns andra system för matvaruleveranserna.
– I andra länder har man uppsamlingsplatser dit folk får gå för att hämta upp sina matvaror, och man kan bara beställa utifrån förbestämda recept. I Sverige körs allt hem till dörren. Det stökar till det väldigt, eftersom det blir svårt att fylla bilarna. Alla vill ju nämligen ha sina varor vid ungefär samma tid på dagen, säger Fredrik Ståhlberg.
Enligt Handelns utredningsinstitut, HUI, går en tredjedel av e-handelsföretagen med förlust i dagsläget.
– Det är baksidan med digitaliseringen. E-handeln kommer sannolikt att fortsätta öka i många år till, och många företag kommer att tvingas anpassa sig till det. Men många kommer också att slås ut på vägen, säger Jonas Arnberg, vd på HUI.