Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Vi försökte stoppa utförsäljningen

"Vad eftervärlden kommer att minnas av Miljöpartiets insatser i regeringen vad gäller klimatfrågan är att partiet gick med på att sälja kolet till en oseriös köpare som kommer att fortsätta bryta och elda kol och öppna nya gruvor", skriver Anna Sehlin (V)
"Vad eftervärlden kommer att minnas av Miljöpartiets insatser i regeringen vad gäller klimatfrågan är att partiet gick med på att sälja kolet till en oseriös köpare som kommer att fortsätta bryta och elda kol och öppna nya gruvor", skriver Anna Sehlin (V)

Dagens ETC.

"Att Miljöpartiet upplever sig ha problem med att få igenom sin politik i regeringen är ju annars inget som Vänsterpartiet kan lastas för." skriver Anna Sehlin (V)ledamot i Stockholms landstingsfullmäktige, i en replik till debatten i ETC nr 40.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Tomas Eriksson, Miljöpartiets gruppledare i Stockholms läns landsting, frågar varför Vänsterpartiet inte agerat draghjälp för Miljöpartiet i de stora ödesfrågorna om miljö och klimat. Vilket är precis vad vi försökt göra i ett års tid. Sanningen är att vi gjorde allt vi kunde för att få regeringen att stoppa utförsäljningen av Vattenfalls kolgruvor i Tyskland.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Vad eftervärlden kommer att minnas av Miljöpartiets insatser i regeringen vad gäller klimatfrågan är att partiet gick med på att sälja kolet till en oseriös köpare som kommer att fortsätta bryta och elda kol och öppna nya gruvor. Det motsvarar 24 gånger vad Sverige släpper ut varje år och beslutet var ett haveri för klimatet.

Att Miljöpartiet upplever sig ha problem med att få igenom sin -politik i regeringen är ju annars inget som Vänsterpartiet kan lastas för.

Vänsterpartiets linje är klar. En trovärdig omställningspolitik för ett hållbart samhälle kräver investeringar. Regeringen kommer behöva ompröva det skattesystem som borgarna riggade för de rika och förstärka investeringarna om vi på allvar ska kunna göra en grön omställning.

Särskilt viktigt för klimatet är satsningar på järnvägen och kollektivtrafiken. Frågor som Vänsterpartiet konsekvent lyft i förhandlingarna med regeringen. Behovet av investeringar här är stort. Vi vill också se ett samlat statligt ansvar för kontroll och utförande av järnvägsunderhåll. Om vi förlitar oss på att marknadskrafterna kommer att tillgodose järnvägens potential för klimatnyttan kommer tågkaoset att fortsätta.

En starkt prioriterad fråga för oss är också att Sverige ska skärpa sina klimatmål och att regeringen tar fullt klimatansvar. Vi har också drivit den frågan i budgetförhandlingarna.

Trots detta har regeringen valt att inte skärpa de nationella klimatmålen på så sätt att utsläppsminskningar ska ske helt genom åtgärder inom landet. Regeringen har valt en linje där måluppfyllelse till 2020 fortsatt kan ske genom bland annat utsläppskrediter i andra länder. Regeringen har också valt bort att anta egna ambitiösa nationella åtaganden om utsläppsminskningar för att leva upp till Parisavtalet utan förlitar sig på EU:s klimatambitioner.

Till sist den anmärkningsvärda invändningen som Tomas Eriksson har mot att Vänsterpartiet fått igenom extra resurser för att kontrollera att utländska lastbilstransporter följer reglerna. För Vänsterpartiet är den sociala hållbarheten intimt sammankopplad med den ekologiska hållbarheten. I dag missbrukas de så kallade cabotagereglerna och många utländska löntagare blir hårt utnyttjade på våra vägar. Den osunda konkurrensen som i dag sker med skenande prisjakt är förödande både för arbetstagare, seriösa åkerier och för klimatet. För Vänsterpartiet är det otänkbart att ställa frågor om arbetsmiljö och trygghet på jobbet och klimatfrågan mot varandra.

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.

00:00 / 00:00