Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Vi accepterar inte skolor som inte håller måttet

Bild: bild: Berit Roald/ NTB

Dagens ETC.

Med rätt åtgärder kan vi bygga framtidens skola i hela landet. En skola som leder till jobb och bryter utanförskap.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Sverige klyvs allt mer och en hög kvalitet på utbildning är avgörande för att bemöta och motverka utanförskapet. En bra utbildning utgör grunden för ett samhälle där social bakgrund eller bostadsort inte avgör barns möjligheter till en lyckad skolgång och framtida chanser på arbetsmarknaden.

För att ge fler barn möjlighet att lyckas krävs tidiga insatser, en säkrad kompetensförsörjning av lärare, en utbildning bättre kopplad till arbetsmarknaden och en stärkt valfrihet.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8

Genom att så tidigt som i förskoleåldern nå barn som riskerar framtida svårigheter i skolan, ökar möjligheterna för att alla barn ska få en bra skolgång. De barn som gynnas mest av en god förskola är de barn som har de svåraste förutsättningarna, det vill säga barn från socioekonomiskt utsatta områden eller nyanlända familjer. Förskolan behöver därför stärkas och byggas ut i syfte att nå fler barn.

För att komma in på arbetsmarknaden är en gymnasieexamen i stort sett avgörande. Samtidigt ökar antalet elever som inte når gymnasiebehörighet. För att fler ska klara skolan måste de som inte hänger med i undervisningen fångas upp tidigt. Förutom att grundskolan ska bestå av tio år i stället för nio och på så vis ge elever ytterligare ett år i skolan behöver insatser sättas in tidigt. En förutsättning för det är kontinuerlig uppföljning av elevers kunskapsutveckling genom hela grundskolan.

Läraren är den enskilt viktigaste faktorn för framgång i klassrummet och för att ge alla barn en bra skolgång krävs det många duktiga lärare. Förutom att höja läraryrkets attraktivitet genom bland annat ett tydligt karriärsystem och garanterad kompetensutveckling behövs fler vägar in till läraryrket.

Därför måste vi ta tillvara på initiativ likt Teach for Sweden där högpresterande studenter med annan examen än lärare kan läsa in lärarbehörigheten på kort tid och samtidigt arbeta som lärare på skolor i utsatta områden. Vi behöver också bygga ut och göra det möjligt för fler att få en lärarexamen via kompletterande pedagogisk utbildning (KPU).

För att locka fler till läraryrket måste lärarutbildningen stärkas. I dag är det bara staten som bedriver lärarutbildning men vi vill konkurrensutsätta utbildningen för att förbättra kvaliteten. Redan nu har flera aktörer visat intresse för att bedriva en fristående lärarutbildning, men dagens regelverk gör detta nästan omöjligt, det vill vi ändra på.

Skolan ska ge elever och studenter de redskap de behöver för att i framtiden kunna etablera sig på arbetsmarknaden. Sveriges utbildningssystem behöver svara upp mot arbetsmarknadens efterfrågan på kompetent arbetskraft. Behovet och betydelsen av vägledning och studiers koppling till arbetsmarknaden har stigit i takt med ökade valmöjligheter, en föränderlig arbetsmarknad och vikten av ett livslångt lärande.

Särskilt viktigt är det för nyanlända elever som inte har samma förkunskaper som övriga elever. Vi behöver därför utöka och stärka studie- och yrkesvägledningen, bland annat genom kompetensutveckling, obligatorisk praktik och tydligare krav på att studie- och yrkesvägledning ska genomsyrar hela skolans verksamhet.

En skola som utgår från varje elevs behov måste också erbjuda valfrihet. Det kan handla om möjligheten för dem som bor på landsbygden att välja en skola som ligger nära hemmet, men det kan också handla om möjligheten för elever att välja en pedagogik som passar just dem bäst. För läraren handlar det om att kunna välja arbetsgivare, vilket stärker läraryrkets status.

Friskolornas etablering, från förskola upp till högre utbildning, har lett till ökad konkurrens, vilket i sin tur ger högre kvalitet. Allt fler väljer aktivt skola, särskilt till gymnasiet, men vi måste få de som inte väljer – att välja. Därför behöver vi förenkla och tillgängliggöra valfriheten genom att införa aktivt skolval tillsammans med bättre och enklare information om vilka val som finns att göra.

För att ge alla bra förutsättningar måste kvaliteten i skolan vara hög. Det får vi genom att ställa höga och tydliga kvalitetskrav på alla huvudmän, oavsett regi. Om en skola trots det inte håller måttet och återkommande får kritik ska skolan stänga. Vi accepterar inte skolor som inte håller måttet.

Med rätt åtgärder kan vi bygga framtidens skola i hela landet där alla har möjlighet att nå sina mål, en skola som leder till jobb och bryter utanförskap.

00:00 / 00:00