Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Tätare städer kräver modiga beslut

Byggnadsarbetare på ett bostadsbygge.
Byggnadsarbetare på ett bostadsbygge. Bild: Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Dagens ETC.

En tät stad är en levande stad, skriver Mårten Roslund och Sara Almström från Grön Ungdom.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

På Miljöpartiets kongress i helgen presenterar partistyrelsen en uppsättning förslag för ökat byggande i tätare städer. Grön Ungdom är inte nöjda med ambitionsnivån. För att på allvar tackla bostadsbristen och göra Sverige till ett hem för fler behövs vassare verktyg – och noggrann prövning av de hårdaste miljöreglerna.

Mycket har hänt i Miljöpartiet de senaste åren och en mer positiv syn på bostadsbyggande har börjat vinna mark. Men det är tydligt att de gröna fortfarande har en bit kvar. Flera av partistyrelsens förslag riskerar att fördyra nyproduktionen och fördröja den byggprocess som redan idag är för långsam.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Boverket uppskattar att det behövs fler än 75 000 bostäder per år fram till 2020. Det är en utmaning som Miljöpartiet ska möta. Med en kraftfull bostadspolitik ger vi fler människor chansen att flytta till sitt drömjobb, eller modet att börja studera på annan ort. En byggboom gör också att Sverige snabbare kan etablera nyanlända.

När människor kommer närmre varandra kan en större del av transporterna ersättas av kollektivtrafik, cykling och gång. Därför är täta städer viktig miljöpolitik. När fler bor på samma plats blir dessutom underlaget för caféer, tjänsteföretag och lokalbutiker större. Effekten blir en ökad tillgänglighet till en lägre kostnad.

En tät stad är en levande stad. Här är våra viktigaste förslag:

1. Låt det bullra

I den täta staden måste vi vara beredda på att människor under delar av sitt liv kommer att bo i hem med mer bakgrundsljud. Biltrafiken är den största boven, men även i orter utan bilar kommer stadsrummet att fyllas av ljudet från bussar och spårtrafik. Höga bullerkrav gör det svårare att bygga mycket, vilket i slutändan gör att färre människor kan få ett hem i Sverige. Det kan Grön Ungdom inte försvara.

2. Minska bilberoendet

När bilarna i staden minskar friläggs utrymme för byggnation. Därför borde den som äger en bil uppmuntras att dela med sig. Med parkeringsplatser som specifikt reserveras för bilpooler kan lokala politiker gynna de som väljer att utnyttja bilen mer effektivt. Genom att skattebefria de första 20 000 kronorna för den som hyr ut sin bil stärker vi också de ekonomiska incitamenten för bildelning.

Centrumdöden är en närliggande utmaning som kräver stor politisk vilja. Med en skatt på handelsparkeringar gör vi det mindre lukrativt att bedriva affärsverksamhet på platser dit kunder är mer benägna att ta sig med bil. Sådana styrmedel kan kompensera för de höga centrumhyror som ofta riskerar att göra stadsbutiker olönsamma. En skatt som slår mot externa köpcentrum gör därmed cityhandeln mer konkurrenskraftig.

3. Bygg på fler platser

I en skriande bostadsbrist är den viktigaste ambitionen att ge ett hem till ännu fler. Nu räcker det inte att Miljöpartiet brinner för klimatsmarta bostäder; vi måste också öka byggtakten. I praktiken innebär det att uppföra nya hus på parkeringar och andra asfaltytor – men också att planlägga vissa gräsområden. De små förlusterna av grönska vägs upp av den enorma miljövinst som görs när avstånden krymper och färre invånare använder bilen som transportmedel.

4. Uppmuntra compact living

Det räcker inte med att enbart bygga nytt; för att städerna ska bli tätare måste vi utnyttja det befintliga beståndet bättre och göra det mindre lönsamt att bo för stort. I dagsläget utfaller en hög reavinstskatt för den som säljer sin bostad. Det gör att många bor kvar på samma plats efter att barn eller partner flyttat ut, i väntan på att bostaden ska öka i värde. Grön Ungdom vill växla en ny fastighetsskatt eller en höjning av fastighetsavgiften mot att sänka flyttskatten eller göra uppskovet mer generöst. Då blir det dyrare att bo stort – och billigare att flytta. Det är en dubbelstöt för tätare boende!

Sverige står inför flera parallella utmaningar: klimatkrisen, bostadsbristen och ambitionen att ta emot fler flyktingar. Här är förtätningen ett nyckelverktyg. Genom enklare regler, kompaktare hem, färre bilar och en högre byggtakt grundläggs ett samhälle som är roligare att leva i, smartare för miljön och anpassat för en växande befolkning. Så ska de gröna bygga landet.

Mårten Roslund

Språkrör Grön Ungdom

Sara Almström

Sammankallande för Grön Ungdoms kongressombud

00:00 / 00:00