Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Stoppa skolsegregationen – avskaffa det fria skolvalet

Genom att lägga ansvaret för en god skolgång på den enskilde individen har samhället försakat sitt ansvar för att forma framtidens samhällsmedborgare.
Genom att lägga ansvaret för en god skolgång på den enskilde individen har samhället försakat sitt ansvar för att forma framtidens samhällsmedborgare. Bild: Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Dagens ETC.

Medvetenheten om att man går i en "dålig" skola slår hårt mot elevernas självbild och skapar tidigt ett avgrundsdjupt avstånd till samhället.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

I början av 90-talet hade Sverige ett av världens bästa och mest jämlika skolsystem. Idag tillhör vi genomsnittet i OECD. Under en längre tid har skolsegregationen ökat i Sverige och forskningen pekar ut det fria skolvalet som en viktig orsak. 

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8

En jämlik skola är en grundförutsättning för ett demokratiskt och jämlikt samhälle. Därför måste Socialdemokraterna ta tag i den ökade skolsegregationen genom att gå till dess rot i skolvalssystemet. 

Skolsegregationen visar sig i växande skillnader mellan skolors genomsnittsresultat men också i att elever i allt större utsträckning sorteras mellan skolor baserat på deras socioekonomiska bakgrund. En annan tendens är att elever med svensk bakgrund väljer bort skolor med en hög andel elever med utländsk bakgrund. 

När elever från studievana hem väljer bort en skola försvinner kamrateffekterna som annars följer med en blandad elevsammansättning. Utan kamrateffekterna minskar studiemotivationen för de elever som blir kvar samtidigt som lärarnas förväntningar på eleverna minskar. Att många elever lämnar en skola påverkar dess rykte och färre elever söker sig dit. 

Färre elever innebär mindre resurser för att möta en växande utmaning. Det leder av naturliga skäl till tuffare arbetsförhållanden, vilket riskerar att få många kompetenta rektorer och lärare att lämna skolan. I längden innebär detta att skolan i allt mindre utsträckning förmår att kompensera för elevernas bakgrund. 

Fria skolvalet leder till framväxten av "bra" och "dåliga" skolor, där de senare i de allra flesta fallen befinner sig i redan socioekonomiskt och etniskt segregerade bostadsområden. Det fördjupar segregationen i stort och undergräver även den grundläggande demokratiska principen om att alla skolor ska vara bra skolor. Systemet är cyniskt då det är inbyggt att många elever kommer gå i en "dålig" skola och därmed inte få de kunskaper som är deras demokratiska rättighet. Medvetenheten om att man går i en "dålig" skola slår hårt mot elevernas självbild och skapar tidigt ett avgrundsdjupt avstånd till samhället. 

En av skolans viktigaste uppgifter är att erbjuda alla barn en lika god utbildning, oavsett vilken bakgrund hen har eller vart i landet hen bor. Den växande skolsegregationen har inte lett till förbättrade skolresultat för de högpresterande, men har lett till försämrade skolresultat för de elever som har svag socioekonomisk bakgrund. Med det fria skolvalet slås fler elever ut tidigt i utbildningssystemet. 

Genom att lägga ansvaret för en god skolgång på den enskilde individen har samhället försakat sitt ansvar för att forma framtidens samhällsmedborgare. Det är också ett svek mot arbetarklassens barn. Därför bör Socialdemokraterna vara tydliga med att det fria skolvalet i dess nuvarande form ska avskaffas.

00:00 / 00:00