Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Stöd inte Israels ockupation, Volvo!

Bosättningen Modiin Illit på Västbanken.
Bosättningen Modiin Illit på Västbanken. Bild: Bild: Majdi Mohammed/AP/TT

Dagens ETC.

Genom att sälja bussar som de vet kommer att användas i de illegala bosättningarna, bidrar Volvo medvetet till brott mot internationell rätt, skriver Palestinagrupperna och Emmaus Björkå.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Israels ockupation av Palestina skulle inte kunna fortgå utan omvärldens stöd i form av förmånliga handelsavtal och samarbeten. Just nu uppmärksammas särskilt Volvos roll i stödet åt ockupationsmakten och det apartheidsystem som råder på Västbanken.

Volvos bepansrade bussar används för persontransporter i och mellan illegala israeliska bosättningar. Volvo har tidigare vid ett flertal tillfällen kritiserats för att sälja maskiner som använts för att riva palestinska hem i strid med internationell humanitär rätt såsom den fjärde Genèvekonventionen. 

Volvo presenterar sig själva som ett företag som tar ett aktivt samhällsansvar. Företaget använder sig av ord som mångfald och mänskliga rättigheter. Detta blir tomma ord när företaget samtidigt bidrar till folkrättsbrott. I Göteborgsposten svarar Volvos vd på kritiken med att "de regler som gäller i området följs". Dessa ”regler” förefaller snarare ta avstamp i det israeliska lagsystem vilket institutionaliserat hela bosättningsapparaten som i sin tur den internationella rätten förklarar olaglig.

På Västbanken och i Östra Jerusalem bor det i dag över 600 000 israeliska bosättare på stulen palestinsk mark. Förutom att de byggts på palestinsk, ofta bördig, mark så stjäl bosättarna palestinskt vatten. Det förekommer också regelbundna våldsamma attacker från bosättare riktade mot den palestinska civilbefolkningen. Enligt FN-statistik har flera tusen sådana attacker utförts. Det kan handla om att de kastar sten mot palestinier eller vandaliserar hus, bilar, kyrkor, moskéer och skolor, drar upp olivträd och förgiftar djur. Misshandel och beskjutningar är också vanligt förekommande. Trots att bosättare enligt israelisk lag räknas som civila, så tillåts de vara beväpnade med allt från pistoler till automatvapen.

Enligt internationell rätt är alla bosättningar olagliga. Det är inte tillåtet för en ockupationsmakt att flytta sin befolkning till ockuperad mark. Ändå växer de dag för dag och enligt många sakkunniga bedömare är de det största hindret för fred. Så sent som i december förra året antog FN:s generalförsamling en resolution som kraftigt tar avstånd från Israels bosättningar och bekräftar det som redan slagits fast i Internationell rätt, att de är olagliga. Detta har också länge varit Sveriges officiella ståndpunkt.

För att ockupationen skall upphöra och palestinierna få sin frihet, krävs att omvärlden sätter press på Israel och ställer dem till svars för brott mot internationell rätt och mänskliga rättigheter. Därför välkomnar vi FN-resolutionen, men om inte Israels brott mot internationella konventioner får några konsekvenser är resolutionen värdelös.  

Vi anser att Volvos agerande är oacceptabelt och kräver att företaget omedelbart avbryter allt samarbete med Israel, till dess att ockupationen upphört och det har blivit en rättvis fred. Genom att sälja bussar som de vet kommer att användas i de illegala bosättningarna, bidrar Volvo medvetet till brott mot internationell rätt.

Anna Wester
ordförande Palestinagrupperna i Sverige (PGS)

Hans Hahn
ordförande Emmaus Björkå

00:00 / 00:00