Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Satsa på kollektivtrafik – inte omoderna skrytbyggen

Bild: Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Dagens ETC.

Den unga generationen förtjänar en huvudstad som det går att bo och resa i. För det krävs progressiva infrastruktursatsningar och moderna idéer för stadens utveckling, skriver fem social­demokrater.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Den unga generationen förtjänar en huvudstad som det går att bo och resa i. För det krävs progressiva infrastruktursatsningar och moderna idéer för stadens utveckling, skriver fem social­demokrater.

Efter åtta år av alliansstyre i Stockholm har staden nått en bristningsgräns. Både bostads- och infrastrukturpolitiken är eftersatt. Med en rödgrönrosa majoritet i Stockholms stadshus finns nu en möjlighet att bygga Stockholm starkare. Den unga generationen förtjänar en stad som det går att bo och resa i. För det krävs progressiva infrastruktursatsningar och moderna idéer för stadens utveckling.

Istället för att investera i bostäder och kollektivtrafik har Moderaterna valt att lägga krutet på bygget av motorvägen Förbifart Stockholm. Projektet är en historiskt dyr vägsatsning som med en kostnad på 31 miljarder tränger undan andra nödvändiga investeringar. Detta i ett läge då SL larmar om att det saknas resurser både till planerade investeringar och till driften av kollektivtrafiken 2014.

Med maktskiftet i stadshuset finns nu möjligheten för de rödgrönrosa, med Socialdemokraterna i spetsen, att ta sitt ansvar och göra en omprioritering.

Förbifart Stockholm har presenterats som lösningen på trängseln på Essingeleden. Problemet är att vägen beräknas öka snarare än minska trafiken. Faktum är att hela projektets finansiering bygger på detta. Om inte trafiken ökar, står projektet utan finansiering eftersom att vägen till 80 procent finansieras av trängselskatter. Finansieringen, ett arv från Moderaterna, är fullständigt ohållbar.

Förbifart Stockholm riskerar att bli en nytt Hallandsåsprojekt eller kanske i bästa fall en ny Göta Kanal. Ett dyrt skrytbygge som är omodernt redan när det är klart, imponerande i sin ingenjörskonst men obsolet på alla andra sätt. Staden riskerar att spendera 31 miljarder på att öka bilismen, minska framkomligheten och minska andelen kollektivtrafikanter.

Bygget riskerar att låsa in oss än mer i ett bilberoende som idag varken är efterfrågat eller hållbart. Vägens utformning och dragning kommer att leda till ytterligare stadsutglesning och därmed öka biltrafiken och koldioxidutsläppen. På så sätt går vägprojektet stick i stäv med idealen för miljövänliga moderna städer: förtätning av bostäder och goda kollektivtrafikförbindelser.

Det finns alternativ till detta. Vi kan satsa på kollektivtrafik, utveckla trängselskatterna och utforma alternativa väglösningar. Med rätt trafikplanering och finansiering kan vi bygga kollektivtrafik som fungerar, sommar som vinter.

Sådana satsningar ger också tillgång till den mark vi behöver för att bygga bostäder. I de pågående kommunala och nationella förhandlingarna finns nu möjlighet att prioritera om. Våga använda trängselskatterna till välbehövliga investeringar i tunnelbanan som idag står utan finansiering. Bara så kan vi minska trängseln, öka bostadsbyggandet och uppnå våra klimatmål.

Hanna Jokio, ordförande SSU Stockholm

Åsa Odin Ekman, ordförande Socialdemokratiska studentklubben

Carl Lindén, ordförande Socialdemokratiska teknologer

Felix Antman Debels, Socialdemokratiska teknologer

Johanna Salmi, Socialdemokratiska teknologer