Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Så kan vi hejda lärarbristen

Lärarbristen börjar succesivt gå över i en lärarkris – och om den blir ett faktum är det eleverna som blir förlorare", skriver debattören.
Lärarbristen börjar succesivt gå över i en lärarkris – och om den blir ett faktum är det eleverna som blir förlorare", skriver debattören. Bild: Bild: Janerik Henriksson/TT

Dagens ETC.

Det kan låta som en klyscha vid det här laget – men låt lärarna få vara lärare. Det skriver lärarstudenten Henrik Andersson.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Lärarbristen blir allt större och prognoser från Lärarförbundet visar att 65 000 lärare kommer att saknas om tio år. Frågan på allas läppar är ”Hur ska vi hejda lärarbristen?”. Personligen känner jag att det är en aning anmärkningsvärt att frågan fortfarande diskuteras – svaren finns ju redan sedan länge. Bristen kan enbart hejdas genom riktade satsningar med fokus på att höja yrkets status och attraktivitet.

En överordnad parameter som begränsar yrkets dragningskraft är lönen. En undersökning från Lärarnas Riksförbund visar att exempelvis elever som gått ut gymnasieskolan med höga meritvärden ofta har funderat på att söka till lärarutbildningen – men fått avsmak på grund av det låga löneläget. Livslönen för en utbildad lärare är alltför låg vid jämförelse med andra yrken med liknande utbildningskrav.

Höga löner är inte bara av största vikt för att höja läraryrkets status bland blivande studenter, det är även av stor vikt för att behålla erfarna och yrkesskickliga lärare i klassrummen. På många sätt är de låga lärarlönerna ett samhällsproblem.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

För att ge eleverna den bästa utbildningen behövs de bästa lärarna. Höjda löner är en strategisk framtidsfråga av största vikt för att kunna garantera lärarförsörjningen.

Dessutom har många lärare lämnat yrket av andra skäl än pension. Det visar sig även vara svårt att locka tillbaka den som av olika skäl lämnat klassrummet. Givetvis är lönen ett av huvudskälen. Arbetsmiljön visar sig också vara en avgörande anledning som avskräcker studenter från att söka till lärarutbildningen.

Alltför många lärare har sjukskrivit sig på grund av psykisk ohälsa och alltför många upplever ständig stress och en massa tvingande sidouppgifter utanför ramen för kärnverksamheten, undervisning. Det torde vara vida känt att den administrativa bördan ökat markant över tid, vilket i sin tur tar värdefull tid från undervisning, planeringstid och den så viktiga kontakten med eleverna. Det kan låta som en klyscha vid det här laget – men låt lärarna få vara lärare.

Det är hög tid för ett samlat krafttag. Lärarbristen börjar succesivt gå över i en lärarkris – och om den blir ett faktum är det eleverna som blir förlorare. Antingen tvingas skolorna ta in obehöriga lärare eller öka elevgruppernas storlek. Inget av nyss nämnt är till gagn för eleverna och oavsett så kommer trycket öka markant på de verksamma legitimerade lärarna – det i en tid då man redan upplever arbetsmiljön som problematisk.

Regeringen har aviserat satsningar på löner och arbetsmiljö – äntligen steg i rätt riktning. Men än mer än så krävs för att hejda den kris som håller på att bli ett faktum. Det krävs kraftiga och generella löneökningar samt satsningar på förbättrad arbetsmiljö som kommer hela lärarkåren till gagn. Det torde vara det allra mest effektiva medlet samt svaret på hur vi gör läraryrkets status och attraktivitet högre. På så sätt lockas till fler studenter till att söka in till lärarutbildningen samtidigt som möjligheten ökar till att locka tillbaka de kompetenta lärare som av olika anledningar valt att lämna klassrummet.

00:00 / 00:00