Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: "Politiskt rävspel att bluffstarta Förbifarten"

Ett första spadtag före valet. Det ska se till att Förbifart Stockholm, ett av de mest omstridda infrastrukturprojekten någonsin i Sverige, genomförs.
Ett första spadtag före valet. Det ska se till att Förbifart Stockholm, ett av de mest omstridda infrastrukturprojekten någonsin i Sverige, genomförs. Bild: Bild: Trafikverket

Dagens ETC.

Att projektet inte är godkänt av Mark- och miljödomstolen och därför inte kan börja byggas hindrar alltså inte Moderata partitoppar att lägga tid på att gräva jord mitt under valrörelsen, skriver två företrädare för Grön ungdom.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Att projektet inte är godkänt av Mark- och miljödomstolen och därför inte kan börja byggas hindrar alltså inte Moderata partitoppar att lägga tid på att gräva jord mitt under valrörelsen, skriver två företrädare för Grön ungdom.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd tar idag ett mycket dyrt spadtag; det symboliska första spadtaget på det Moderata prestigeprojektet Förbifart Stockholm. Även statsminister Fredrik Reinfeldt och finansborgarråd Sten Nordin har besökt Förbifarten under förra veckan för symboliska jippon.

Att projektet fortfarande inte ens blivit godkänt av Mark- och miljödomstolen och därför inte kan börja byggas hindrar alltså inte Moderata partitoppar att lägga tid på att gräva jord mitt under valrörelse.

Det är svårt att tolka detta som annat än politiskt rävspel. Om vi som skall rösta i Stockholm i september tror att byggandet av Förbifarten redan är påbörjat kan Moderaterna både måla upp kraven på att lägga ner konstruktionen som orimliga och dessutom sätta käppar i hjulet för en kommande majoritet i stadshuset. Denna bluff kommer dock visa sig mycket kostsam. När politiker tummar på ärligheten så sviktar förtroendet för politiken.

Dyrt kommer det också bli om Förbifarten faktiskt byggs. Då kan Elmsäter-Svärds spadtag komma att kosta så mycket som 61 miljarder kronor, enligt Riksdagens utredningstjänst. Dessa pengar kommer dessutom tas ifrån trängselskatterna, vilka vi i folkomröstningen 2006 öronmärkte för satsningar på kollektivtrafik. Spadtaget kommer att bli fortsatt dyrare när det leder till att vi misslyckas med att nå ett av de viktigaste av regeringens klimatmål; det om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030.

Stockholmarna är tydliga med sitt besked. När Förbifarten ställs mot utbyggd kollektivtrafik så väljer 60 procent att prioritera kollektivtrafiken, enligt en mätning från 2013. I Miljöpartiet är vi tydliga med vårt besked. Vi kommer alltid att välja klimatsmarta investeringar i kollektivtrafik framför dyra prestigeprojekt. Allianspartierna är lika tydliga i sina besked. Dessvärre verkar dessa besked vara ännu fler dyra spadtag och politiskt rävspel.

Vi har inte råd att år efter år prioritera ännu fler motorvägar framför en utbyggnad av kollektivtrafiken. Vi har inte råd med prestigeprojekt och dyra spadtag. Vi har inte råd med fyra år till av Alliansens styre. Det är dags att byta riktning – och den 14:e september har du chansen.

Eskil Engström, Grön Ungdom
Alrik Altvall, Grön Ungdom

00:00 / 00:00