Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: PISA-resultatet är inget att glädjas åt

Teysir Subhi, frilanskommunikatör och lärarstudent
Teysir Subhi, frilanskommunikatör och lärarstudent Bild: Bild: Pixabay, privat

Dagens ETC.

"Det vi egentligen bör tala om och belysa är de senaste årens problematiska reformpolitik"
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Igår presenterades PISA-resultatet som visar att flera års fallande resultat i svensk skola nu är bruten. Samtidigt framgår det att klyftorna mellan elever som bor i socio-ekonomiskt starka och svaga områden har ökat. En kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk, och den svenska skolans största svaghet är dess brist på likvärdighet. Det är dessa maktförhållanden och motsättningar som synliggörs i årets resultat, och det är inget att glädjas åt. 

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

De politiska partierna har länge tävlat om vem som är skolans parti, där PISA-undersökningen har använts som styrmedel för politiska beslut. Det är både skrämmande och populistiskt att tro att vi kan utgå ifrån en hierarkisk måttstock för att definiera vad som är kvalitet och norm i skolutbildningen. Vi missar således att synliggöra att utbildning inte enbart ska vara en rättighet för alla, utan att den även ska vara likvärdig oavsett var man bor i landet, precis så som folkbildning ska vara en kollektiv möjlighet för alla medborgare. 

Det vi egentligen bör tala om och belysa är de senaste årens problematiska reformpolitik i form av en decentraliserad styrning i form av kommunalisering, ett oreglerat fritt skolval och en aggressiv marknadsanpassning som gjort den svenska skolan till den mest privatiserade i världen, och som skapat ett system som endast gynnar den priviligierade medelklassen. Vi kan inte glädjas åt framtida internationella kunskapsmätningar förrän vi förstår att den ökade ojämlikheten mellan skolor och kunskapsklyftor hänger ihop.

00:00 / 00:00