Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Ni måste lyssna på personalen

Bild: Bild: Izabelle Nordfjell/TT

Dagens ETC.

Vilken kundmätning ligger till grund för att vi ska ha låga löner, att vi inte får OB på lördagsmorgnar från 07, att många schemaläggs med tre timmars arbetspass per dag och så vidare?
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Systembolaget är inte som andra butikskedjor, heter det i reklamen. Det håller vi med om. Vi är stolta över vårt alkoholpolitiska uppdrag. På många sätt har vi ett kul och givande jobb. Vi har gått utbildningar och engagerat oss i allt från varugruppsansvar till rollen som skyddsombud. Tillsammans med arbetskamraterna runt om i landet är det vi som stått för det trevliga bemötandet i butikerna, rekommendationerna av vin och tjatet om legitimation (förhoppningsvis är vi trevliga även då) och det är vi som ibland måste neka någon att handla. I den medarbetarenkät som Elina Yli-Torvi nämner har vi svarat att vi tycker om vårt jobb. I den finns inga frågor om löner, tillgänglighetskrav eller stress.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8

Å andra sidan är Systembolaget som vilken butikskedja som helst – ett aktiebolag faktiskt – med verksamhetsplan, rörliga mål och chefer på olika nivåer. ”Vår vinst räknas inte i pengar” står det på väggarna i butikerna. Samtidigt kan vi i budgetverktyget Mercur följa butikens försäljning timme för timme och ledningen håller koll på om vi efter dagens slut har klarat budgetmålen. Det är i ljuset av detta som vi vill diskutera våra arbetsförhållanden, snarare än kundmötesmätningar och vårt uppdrag att värna folkhälsan (som om uppdraget i sig skulle säkerställa en bra personalpolitik). Vilken kundmätning ligger till grund för att vi ska ha låga löner, att vi inte får OB på lördagsmorgnar från 07, att många schemaläggs med tre timmars arbetspass per dag och så vidare? 

Systembolaget framhåller att man följer lagar och avtal, men tolkningen av Las och undantagen från turordningsreglerna gör skyddet svagt, satt ur spel. Det är bra att det finns kollektivavtal, men det finns ingen garanti för att reglerna följs, vilket inte är unikt för Systembolaget.  

Införandet av årsarbetstid har inneburit förbättring på vissa områden, men nya problem har uppstått, vilket tydligt visas i Unionens utvärdering. Grundproblemet med låga kontrakt kvarstår. Detta i kombination med det nya kravet på ökad tillgänglighet, att ”ibland jobba mer och ibland jobba mindre” som Systembolaget skriver, är enligt utvärderingen ett av de största problemen för oss försäljare.

Många arbetskamrater har visat stöd för vår protest. En av dem skrev: ”Ni är grymt modiga som vågat skriva detta. Hjältar i mångas ögon. Vi är många som står bakom er till 100 procent.” Vi tror att det är viktigt att vi pratar om problemen och vi tror att de kan lösas. Vår erfarenhet är att bilden är ganska entydig på butiksnivå. Såväl butikschefer som försäljare ser fördelarna med ordentliga kontrakt, tillräcklig bemanning och trygga medarbetare.

00:00 / 00:00