Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Högst förtroende i landet –  sämre med personalens villkor

Bild: Bild: Anders Wiklund/TT

Dagens ETC.

För att uppmärksamma dig som kund på Systembolagets otrygga anställningar går vi därför ut i en veckas strejk under påsken, skriver representanter för SAC:s fackklubb på företaget i Stockholm.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

En ny mätning visar att Systembolaget är det företag som svenska folket har störst förtroende för. Det tycker vi är positivt. Vi som jobbar på butiksgolvet gör vårt bästa för att du som handlar ska få ett bra bemötande och kunniga råd om dina dryckesval. Systembolaget är ett företag i ständig förändring. Med nya arbetsmetoder, digitala verktyg, butiksskyltning, reklam och märkningar har Systembolaget förbättrat sin service och belönats med utmärkelsen Sveriges bästa serviceföretag fyra år i rad. Alkoholmonopolet har aldrig varit så populärt.

Vi som arbetar med kundmötet genomgår dolda serviceinspektioner, får individuella betyg och jämförs i interna tävlingar. Vi har krav på oss att alltid hälsa kunden med glädje, tänka positivt och ta eget ansvar för att vi trivs på jobbet. Förtroendet för Systembolaget är viktigt eftersom en ansvarsfull försäljning minskar alkoholens skadeverkningar. Men nu vill vi vända blicken från kundmötet en stund och skriver nu för att berätta om våra egna behov.

Försäljarna du möter ute i butiken är i de allra flesta fall deltidsanställda. Borträknat chef- och ledartjänster finns försvinnande få heltider bland oss 5 000 medarbetare. Många arbetar inte mer än 20–30 timmar i veckan och lönen är låg. Efter 15 till 20 års arbete skulle vi få runt 23 000 innan skatt om vi fick jobba heltid. 

Arbetstiderna är oregelbundna och genom ett system som kallas årsarbetstid är vi skyldiga att hoppa in och jobba extra när som helst på året – vid behov ända upp till heltid – utan att få extra betalt. I stället får vi ledigt senare när det passar butiken. Det gör att andra eventuella jobb måste stå åt sidan för Systembolagets krav på flexibilitet. Så ser de fasta tjänsterna ut, men många får i stället korta vikariat på en månad eller två i taget eller hankar sig fram på mertidstimmar. 

Vi är många som inte får banklån eller hyreskontrakt på grund av de otrygga anställningarna. För de av oss som är ensamstående föräldrar blir läget akut: En lön på 10 000 kronor är extremt svår att leva på i Stockholm. Den svåra situationen för personalen överlag bekräftas av Unionens medarbetarenkäter.

Arbetsrättsligt gäller att den som jobbat längst på en arbetsplats först ska erbjudas ökad arbetstid när det finns behov, så kallad turordning enligt Las. På Systembolaget är detta satt ur spel. Cheferna väljer fritt vem som ska erbjudas arbete när det gäller heltidstjänster, ledartjänster, vikariat, allmän visstid och mertid. Vi som undertecknat den här artikeln har arbetat minst 15 år på Systembolaget. I två år har vi väntat på att få ökad arbetstid, men timmarna har istället erbjudits nyanställda i form av vikariat, mertid och övertid. 

För att uppmärksamma dig som kund på Systembolagets otrygga anställningar går vi därför ut i en veckas strejk under påsken. Vi hoppas att Systembolaget vågar ta debatten med oss. Är det rimligt att butikspersonalen hamnat i det som brukar kallas för ett prekariat, samtidigt som vi levererat ett kundmöte i toppklass?

00:00 / 00:00