Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Följ klimatavtalet –skrota Förbifarten

Debattörerna vill att regering och riksdag tänker om och stoppar Förbifart Stockholm.
Debattörerna vill att regering och riksdag tänker om och stoppar Förbifart Stockholm. Bild: Bild: Janerik Henriksson/TT

Dagens ETC.

Vi har kommit till vägs ände när det gäller ökade utsläpp och ökad konsumtion av naturresurser. Men politiker, jurister och byråkrater struntar i Parisöverenskommelsen och jordens kapacitet, och vägrar eller har inte kurage nog att lyssna till vetenskap och folkrörelser. Annars skulle de satsa rejält på kollektivtrafiken, lägga planerna på Österleden åt sidan för all framtid och stoppa det påbörjade bygget av Förbifart Stockholm.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Den 30 juni kom Trafikverkets rapport ”Åtgärder för att minska transportsektorns utsläpp av växthusgaser – ett regeringsuppdrag”. Det ursprungliga underlaget till ny infrastrukturplan från november 2015 hade enligt flera myndigheter och bedömare brister avseende klimatmålen. Ett klimatunderlag framtaget av Trafikverket hade mörkats. Av denna rapport (som ändå inte tar hänsyn till Parisöverenskommelsens skärpningar) framgick att det inte räcker med energieffektivisering och förnybara bränslen. Biltrafiken i Sverige måste också minska med 10–20 procent till 2030, och med 30 procent i storstadsregionernas tätortsområden. Med nuvarande planering inräknat Förbifart Stockholm beräknas biltrafiken istället öka med 30 procent i riket till 2040.

I slutsatserna i den nya rapporten står: ”Trafikverket bedömer att nuvarande vägkapacitet är i stort sett tillräcklig och föreslår därför att man bör vara restriktiv med större investeringar i väg­infrastruktur för ökad kapacitet.” I rapporten står också att ”utveckla bebyggelse och infrastruktur tar tid och går det dessutom i fel riktning finns stor risk att man låser in sig i system som innebär stora koldioxidutsläpp och hög resursanvändning”.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Slutsatsen av Trafikverkets rapporter är uppenbarligen att satsningar på kollektiva färdmedel måste prioriteras istället för nya vägar, särskilt före stadsmotorvägar i en storstadsregion som Stockholm. Kollektivtrafiken i Stockholm är i ett utsatt läge med bristande underhåll, besparingar på busslinjer, höjda taxor och miljardbrister i landstingets investeringsbudget. Samtidigt är cirka 80–90 procent av alla trängselskatteinkomster fram till 2050-talet reserverade för Förbifart Stockholm.

Nu ligger det på regering och riksdag att våga tänka om och ta vetenskapen och medborgarnas engagemang på allvar. Det gäller att omedelbart börja spara in på redan planerade och påbörjade motorvägsbyggen som Österleden och Förbifart Stockholm. Miljardrullningen måste slussas över till kollektivtrafik och cykelvägar där de gör nytta för klimatet och jordens överlevnad. Att förstå detta men inte handla, måste betraktas som ett brott mot nuvarande och kommande generationer. Vi har kommit till vägs ände.

/ Beatrice Sundberg

Naturskyddsföreningen Stockholms län

/ Anders Tranberg

Stockholms Naturskyddsförening

/ Anna Borhagen

Jordens Vänner Stockholm

/ Karin Wahlgren

Klimataktion Stockholm

00:00 / 00:00