Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Detta ska vi göra för att få schyssta arbetsvillkor

Bild: Bild: ADAM IHSE/ TT

Dagens ETC.

För att förhindra att vi nu går bakåt i utvecklingen måste vi fortsätta att organisera oss.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Vi står i början av en ny tid. Trots att det känns som att digitaliseringen har kommit långt så är den bara i sin linda. Det vet vi.

Det är en tid av rasande teknikutveckling och digitalisering där behov skapas som vi knappt visste att vi hade, men som också innebär en effektivisering på många sätt. Det må i vissa stycken vara skrämmande, men vi är ofta rädda för det vi inte känner till och inte vet hur det kommer att påverka oss.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8

Det här är en utveckling där vi inte kan streta emot utan där vi i stället måste följa med och se hur vi behöver arbeta för att vi fortsatt skall ha en anständig arbetsmarknad med schyssta villkor. Fackförbunden måste blicka framåt och se till så att vi ligger steget före och inte blir tagna på sängen av företag som UberEats och Foodora.

I dagens samhälle är tid pengar. Många vill effektivisera arbetsplatsen så långt det går, lika vanligt är det att man vill få vardagspusslet att gå ihop litet lättare. Det är där matbuden kommer in. Någon som levererar lunchsalladerna till arbetsmötet eller matkassarna hem till barnfamiljen, på cykel eller i bil. Vi ser hur detta sprider sig inom transportyrkena, men också hur det börjar komma in i andra yrkesgrupper.

De personer som arbetar i den så kallade gig- eller plattformsekonomin larmar om farliga arbetsvillkor. Otrygga eller helt obefintliga anställningar gör att man är villig att acceptera dåliga förhållanden eftersom alternativet kan vara att man blir av med jobbet i de fall man över huvud taget har en anställning.

Plattformsföretagen hävdar gärna att de som utför arbete via deras plattform är egenföretagare. Problemet är att ”företagaren” inte har något företag att utveckla, utan är helt beroende av plattformen för arbete. Det är företagen som styr hur och när man kan jobba. ”Egenföretagaren” får ta riskerna men saknar makten.

Den här synen på arbetare är inte ny. Snarare speglar den hur arbetsmarknaden fungerade på 1800-talet. Arbetsgivarens vilja att individualisera arbetstagarna måste bekämpas med den gamla idén att arbetstagarna är starkare tillsammans. Här är Transportarbetareförbundet oerhört tydliga. Vi måste värna den svenska modellen. Utan parter som kan förhandla fram en anständig arbetsmarknad är vi ute på mörka vatten.

Vi står också inför en utveckling med självkörande fordon som kommer att påverka såväl taxi som åkerinäringen i allra högsta grad. Övergången till helt förarlösa fordon kommer att ske stegvis och ta tid. Men redan om några år kommer yrkeschaufförerna hamna i en situation där fordonet klarar av att köra själv i vissa miljöer, till exempel på motorvägar. Chaufförsyrket kommer att förändras och vi måste se till att chaufförerna har trygghet i omställningen.

Vi ser också hur allt fler processer effektiviseras inte minst inom hamn, lager och terminal med automatisering. Något som är fullt naturligt och något som gör att arbetet intensifieras och förändras. Vi måste se till att arbetarna får ta en del av vinsterna från effektiviseringen, och att utvecklingen har en positiv påverkan på arbetsmiljön.

Fackföreningsrörelsen har kommit långt med anställningstrygghet, semester och arbetsmiljöfrågor. Men vi ska inte glömma att det som vi ser som självklarheter i dag är sådant som vi kämpat hårt för.

För att förhindra att vi nu går bakåt i utvecklingen måste vi fortsätta att organisera oss. Vi måste fortsätta att kämpa också för dem som inte har trygga anställningar. Men framför allt måste vi också samarbeta mellan förbunden för att se till att vi, samtidigt som vi bejakar ny teknik och möjligheter till nya arbetstillfällen, också värnar om den svenska modellen och om en anständig arbetsmarknad med schyssta villkor.