Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Därför anmäler vi Migrationsverket

Bild: Foto: privat

Dagens ETC.

”Denna omänskliga hantering av utsatta människor är ovärdig, ja, hotar själva rättssam­hället”, skriver debattören.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Migrationsverkets åldersbedömningar av asylsökande barn sker på oklara grunder och med schablonartade motiveringar. Uppskrivningar av barnens ålder har skett i ökande omfattning sedan våren 2015 och tillämpas idag genomgående.

Avsikten tycks vara att underlätta utvisningar. Den generösa flyktingpolitiken har förbytts i sin motsats i en panikartad och ogenomtänkt omsvängning.

Barn och ungdomar som kommit till Sverige under stora påfrestningar lever nu under stor press och under förhållanden som är omänskliga och strider mot barnkonventionen. Det handlar dessutom om en åldersgrupp som behövs i Sverige, där ungdomskullarna på slutet av 90-talet blev små. Det handlar om energiska och kreativa människor som nu bryts ner av oro inför framtiden.

Med utgångspunkt från detta har en grupp inom nätverket Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar! gjort en JO-anmälan av Migrationsverkets rättsosäkra uppskrivningar av ungdomars ålder.

En granskning av asylutredningar av asylsökande barn visar att Migrationsverket schablonartat skriver upp de asylsökandes ålder så att de anges vara 18 år gamla och därmed kan betraktas som vuxna. Bara under oktober och november har 1 077 asylsökande fått sin ålder uppskriven. Godtycket i bedömningar är stort och tolkningarna sker till den sökandes nackdel – ibland enbart på skriftligt underlag utan att man ens träffat den asylsökande.

För den sökande blir det en ond cirkel. Man måste själv göra sin ålder sannolik, men möjligheten att göra det för en stressad ung människa, inte sällan med bristfällig tolkning av vad som sägs, är mycket liten.

Barn från länder som Afghanistan eller Somalia saknar ofta identitetshandlingar och bevisvärdet i de som utfärdats i hemlandet underkänns dessutom av Migrationsverket. En tidigare inställning att bedöma till den sökandes fördel har förbytts i en konsekvent misstro.

Migrationsverket skriver fortfarande att den sökande har att göra sin ålder sannolik, men kräver i praktiken en typ av bevis som i och med själva flyktingsituationen ofta är omöjliga att uppbringa. Hänsyn tas inte till andra faktorer som gör åldern trolig, och inte heller till den sökandes egen berättelse, trots att Migrationsverket uttryckligen anger att detta ska göras.

Migrationsverket anger också att situationen vid tvivel ska tolkas till den sökandes fördel. Det är uppenbart att så inte görs.

Handläggarnas kompetens att bedöma ålder är skiftande, men det förefaller som man genomgående följer direktiv att skriva upp åldern på de sökande. Det sker märkliga fel i samband med åldersbedömningen som rena räknefel, skrivfel, att medicinskt underlag finns men inte tillmäts betydelse.

Man ser vantolkningar utifrån bristande kunskap om den asylsökandes hemland, och man ser ett genomgående ifrågasättande till den sökandes nackdel.

Sammantaget tyder detta på att det finns direktiv för handläggaren att göra en uppskrivning i ålder. Migrationsdomstolen följer dessutom vid överklagande oftast migrationsverkets bedömningar trots de svagheter som de innehåller. Intyg från lärare, läkare och socialtjänstemän med större erfarenhet av tonåringars utveckling tillmäts sällan betydelse.  

De godtyckliga åldersbestämningarna får därmed avgörande betydelse för de asylsökande ungdomarna. Om de inte får asyl i Sverige kan de utvisas som vuxna, och om de får asyl så kommer de även då att betraktas som vuxna, omplaceras till vuxenförläggningar och riskera att förlora skolmöjligheter, gode män och annat vuxenstöd. Denna omänskliga hantering av utsatta människor är ovärdig, ja, hotar själva rättssamhället.

Lagstiftande politiker och handläggare vid Migrationsverket framhåller gärna barns rättigheter när det gäller asylpolitik och beslut i ensamkommande barns ärenden men i praktiken sätts detta ur spel i stor omfattning genom åldersuppskrivningar.

En 16-åring blir på oklara grunder uppskriven till 18-åring och omfattas därmed inte av barnkonventionen. Utvisning blir möjlig och barnkonventionens krav på stöd och nätverk i hemlandet faller dessutom bort. En 16-åring förutsätts därmed klara sig i den extremt farliga miljö som finns i länder som Afghanistan. Det strider också mot barnkonventionen att neka skolgång och vuxenstöd åt de barn som befinner sig i Sverige.

Uppskrivningarna i ålder av asylsökande barn på godtyckliga grunder måste upphöra. Underliggande politiska direktiv måste lyftas fram. Det är absolut nödvändigt att i tveksamma fall hellre fria än fälla, och inte skriva upp de asylsökande ungdomarnas ålder om det inte är helt entydigt bevisat att de faktiskt är äldre än den ålder de angett.

Sverige måste återgå till en rättssäker och human flyktingpolitik.

00:00 / 00:00