Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Dags att reda ut hamnkonflikten

Göteborgs hamn.
Göteborgs hamn. Bild: Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Dagens ETC.

Proffstyckarna har fel, menar Transportarbetareförbundet: ”Den som ställer arbetare mot arbetare istället för arbetare mot arbetsgivare är den som verkligen går arbetsgivarens ärenden.”
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

För någon vecka sedan utbröt en arbetsmarknadskonflikt i en av terminalerna i Göteborgs hamn. Ett fackförbund varslade om strejk och efter att medling satts in sitter nu parterna vid förhandlingsbordet.

Men det var inte fackförbundet som har kollektivavtalet som varslade och det var inte något kollektivavtalsbrott som föranledde konflikten.

Den här något ovanliga situationen verkar ha tagit många på sängen och tyvärr har många även framfört bestämda åsikter i frågan, utan att till synes ha lagt någon tid på att faktiskt sätta i sig in i ämnet. Nu senast Jenny Bengtsson, som i en ledare här i ETC gick så långt som att påstå att Transport stöttat arbetsgivaren i konflikten. Utan att bekymra sig om att presentera några som helst exempel på hur.

För att hjälpa proffstyckare och andra kommer jag här att försöka förklara konflikten i Göteborgs hamn och Transports roll i densamma.

I Sverige finns två fackförbund som organiserar hamnarbetare. Svenska Transportarbetareförbundet organiserar majoriteten av landets cirka 3000 hamnarbetare och har tecknat det nationella kollektivavtalet så länge som sådana funnits i Sverige. Hamnarbetarförbundet å andra sidan bildades som en utbrytargrupp ur Transport 1972. Hamnarbetarförbundet har hittills aldrig varit intresserat av att teckna kollektivavtal utan lutar sig mer mot en syndikalistisk fackföreningstradition utan fredsplikt och med upprepade mindre konflikter.

Transport tecknade ett nationellt kollektivavtal i maj i år och således råder fredsplikt för förbundet under avtalstiden. Skulle Transport vidta sympatiåtgärder åt Hamnarbetarförbundet skulle förbundet alltså gå i konflikt mot sitt eget kollektivavtal. En sådan aktion hade sannolikt varit historisk. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin hört talas om ett svenskt fackförbund som gått i konflikt mot sitt eget avtal, några månader efter att det tecknats.

Anledningen till konflikten, tvist om semesterplanering och föräldraledighet, finns redan reglerad i lagboken och skulle i normala fall hanteras genom en vanlig förhandling enligt Medbestämmandelagen. Men önskar Hamnarbetarförbundet gå ut i strejk istället är det helt ok enligt lagboken och inget som berör Transport. Det är helt och hållet en fråga mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivaren. Därför är det märkligt att det nu höjs röster som istället vill vrida konflikten till att stå mellan de båda fackförbunden. Den som ställer arbetare mot arbetare istället för arbetare mot arbetsgivare är den som verkligen går arbetsgivarens ärenden.  

00:00 / 00:00