Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Chaufförer måste kunna se när de svänger

Forskning  visar att det tar för  lång tid att titta och  fokusera i alla speglar.
Forskning visar att det tar för lång tid att titta och fokusera i alla speglar. Bild: Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Dagens ETC.

Idag finns särskilda regler för lastbilar i innerstäderna där det förekommer mycket gång- och cykeltrafik. Men det bör vara ett grundkrav i trafiken även i övriga landet att föraren har god sikt, skriver representanter för Cykelfrämjandet.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Förra året omkom 17 cyklister i Sverige, vilket är en glädjande minskning mot året innan, då 40 cyklister dog. Vi i Cykelfrämjandet ser potential att förbättra trafiksäkerheten ytterligare, bland annat genom att alla trafikanter har god sikt. Det kan låta som en självklarhet, men varje år mister några cyklister livet till följd av dålig förarsikt ur lastbilar.

Dessa så kallade högersvängsolyckor sker eftersom lastbilarna har så stora döda vinklar. När chauffören ska svänga höger och tittar över axeln syns bara en vägg. Trafikverket har föreslagit att Sverige ska tillåta lastbilar som väger 74 ton. Om reglerna ska ändras är det ett bra tillfälle att ordna så att förarna kan se när de svänger höger.

Försöken med speglar har visat sig otillräckliga. Forskning visar att det tar för lång tid att titta och fokusera i alla speglar. När chauffören har tittat klart i alla speglar kan det ha kommit en ny trafikant in i döda vinkeln. En dansk analys visade att i flera dödliga högersvängsolyckor så har speglarna varit feljusterade.

Ny regeln börjar gälla 2025

Idag finns särskilda regler för lastbilar i innerstäderna där det förekommer mycket gång- och cykeltrafik. Men det bör vara ett grundkrav i trafiken även i övriga landet att föraren har god sikt, även vid sväng.

EU har antagit en regel som ska göra lastbilarna säkrare, men den börjar gälla först 2025. Dröjsmålet drevs av svenska alliansregeringen och Volvo, som ansåg det vara för dyrt att ändra sina lastbilshytter så att döda vinkeln minskas. Ett sätt att hantera problemet under tiden vore att installera så kallade svängassistenter, som varnar föraren om en person befinner sig i döda vinkeln vid högersväng. Tyska livsmedelskedjan Edeka installerar sådana i 150 av sina lastbilar.

Säkrast är att flytta tunga transporter från vägar till sjöfart och järnväg. Där finns redan en separat infrastruktur som tar hand om transporterna utan att riskera livet på fotgängare, cyklister och annan lätt trafik.

Men lastbilar kommer fortsätta vara en central del i varuförsörjningen i Sverige. Just därför bör det vara ett grundkrav att föraren kan se var hen kör, även vid högersväng. Där så inte är möjligt bör det finnas svängassistent.

Lars Strömgren, Ordförande i Cykelfrämjandet

Linda Kummel, Styrelseledamot i Cykelfrämjandet

Magnus Lagher, kontaktperson Cykelfrämjandets krets i Norrköping

Erik Sandblom, medlem i Cykelfrämjandet

00:00 / 00:00