Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Bygg riktigt snabba tåg

De japanska maglevtågen har redan körts snabbare än 600 km/h.
De japanska maglevtågen har redan körts snabbare än 600 km/h. Bild: Bild: Shizuo Kambayashi/AP/TT

Dagens ETC.

Regeringen borde titta på de japanska maglevtågen, som kan komma i upp i hastigheter på över 600 km/timmen. Det anser entreprenören Anders Varger, som menar att investeringen även kan resultera i klimatsmarta städer.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Regeringen beslutade i början av oktober att höghastighetsbanan ska byggas. Kostnaden om ett par tre hundra miljarder är svår att motivera, och det är tveksamt att banan kommer att byggas, då Moderaterna, Sverigedemokraterna och Centern sagt nej, och Liberalerna och Kristdemokraterna ännu inte sagt ja. Om den byggs säger kritiker att den kanske inte är färdig förrän 2050, då finansieringen bygger på framtida överskott i statens budget. 

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Tanken med banan är att binda ihop Stockholm, Göteborg och Malmö för att intensifiera samarbetet i regionen. Den ska också ge miljömässiga vinster genom att tränga undan flyget och minska transporterna med personbil.

Kritikerna argumenterar att flygplan i framtiden kommer att använda biobränsle och därmed påstås de vara klimatneutrala, och att tåg därför inte har de miljövinster som regeringen påstår. Men att biobränsle är klimatneutralt är en felaktig slutsats, då den bygger på förutsättningen att biomassan är en spillprodukt som genom förmultning annars frigör CO2 i naturen. Biobränsle är långt ifrån en spillprodukt, och produktionen sker i vissa fall genom skövling av skog. Ett intensifierat användande av biobränsle skulle dessutom tränga ut odling av livsmedel. 

I framtida nollutsläppscenarier är det således svårt att se att flyget har en framtid. Så varför inte satsa på att parkera flyget för gott så snart vi kan? För att göra det måste det finnas attraktiva alternativ, och de höghastighetståg som regeringen föreslår är inte ett sådant alternativ.  

Istället för regeringens höghastighetståg, med en hastighet kring 300 km/h, bör vi titta på de japanska maglevtågen som redan körts snabbare än 600 km/h, eller vactrains, som åtminstone teoretiskt är snabbare än passagerarflygplan. 

Dessa alternativ kan konkurrera ut flyget även på långdistansresor. De är i och för sig dyrare än höghastighetsbanan. Det finns dock ett sätt att finansiera hela uppbyggnaden av ett inrikesnätverk av maglev eller vactrains utan att det skulle kosta en statlig krona, och som samtidigt skulle det adressera en annan samhällsutmaning. De 700 000 nya bostäder som Boverket säger att vi behöver fram till 2025. 

Lösningen är att bygga en ny stad med 150–200 000 bostäder på en plats mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Det bör gå att hitta billig mark och samtidigt skapa en attraktiv stad att bo och arbeta i, särskilt med tanke på att den redan från start skulle ha blixtsnabba tågtransporter som möjliggör en resa på långt under en timme till vardera Stockholm, Göteborg och Malmö. 

Intäkterna från försäljningen av bostäder, kontor och andra kommersiella lokaler i staden bör uppgå till flera hundra miljarder, och vara tillräckliga för att bekosta uppbyggnaden av en höghastighetsbana.

Om en helt ny stad byggs, bör den göras klimatsmart, en uthållig stad. För det vore konstigt att bygga en ny stad på gammal teknologi som behöver förändras i takt med att vi ska uppfylla Parisavtalet. Uppfattningen att omställningen till det uthålliga samhället är fylld av uppoffringar är en missuppfattning, för den tar inte hänsyn till de teknologiska landvinningar som skett det senaste årtiondet.  

Utformad och marknadsförd på rätt sätt, skulle staden attrahera svenska och internationella entreprenörer och företag. Uthållighet, socialt ansvar, och clean tech är nämligen allt viktigare som konkurrensmedel och alltfler företag bygger hela sin verksamhet kring socialt företagande. Staden kan satsa på att bli ett clean techs Silicon Valley. 

En sådan position skulle innebära mer för regionen än något annat samhällsekonomiskt bygge. Sverige skulle positionera sig som den ledande arenan för det uthålliga samhället. Då kan Sverige verkligen planera för ett långsiktigt överskott i statsbudgeten.

Andra länder skulle följa uppbyggnaden av vår stad. En framgångsrik svensk uthållig stad påverkar nya liknande städer att växa upp i Europa och på andra platser i världen. Om dessa städer binds samman i ett internationellt transportnätverk så blir maglev- eller vactrainnätverket ett riktigt alternativ till flyget.

Istället för regeringens höghastighetsbana som både är finansiellt tveksamt och miljömässigt marginell, har vi en möjlighet att snart ha ett riktigt snabbt transportmedel och samtidigt bygga bort en del av bostadskrisen. Vi skulle också visa för resten av världen hur det är möjligt att växla till det uthålliga samhället med ökad konkurrenskraft. Kanske är det vägen till det uthålliga samhället.

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.

00:00 / 00:00