Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Beskatta fossila bränslen – och dela ut pengarna

Det gäller, att snarast sluta använda fossila bränslen, anser debattören.
Det gäller, att snarast sluta använda fossila bränslen, anser debattören. Bild: Bild: Fredrik Sandberg/TT

Dagens ETC.

Vad oroar mest? De hårda fakta klimatutvecklingen visar, smältande glaciärer och tinande permafrosttundror, eller den olidliga seghet vi och inte minst våra politiker möter denna utveckling med? Klimatsvaret Sverige har ett radikalt förslag, skriver Eva Bergenstråhle iveckans debatt.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Medeltemperaturen stiger år för år och ändå skjuter vi upp de kraftfulla åtgärderna till nästa decennium eller nästnästa. Många av oss lever inte då, men dem vi bryr oss om mest, våra barn och barnbarn, kommer att leva. Frågan är: Bryr vi oss verkligen om dem?

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Det gäller att snarast sluta använda fossila bränslen. Rörelsen Klimatsvaret CCL Sverige, som jag tillhör, har ett radikalt förslag, som vi i dryga 3 år försökt verka för genom möten med riksdagsmän och genom att skriva insändare. Vi tycker att Sveriges riksdag snarast bör fatta ett beslut om att lägga en avgift på fossila bränslen och mycket tydligt klargöra att man tänker höja avgiften varje år, till dess man fasat ut de fossila bränslena. Låter bekant? Men till detta kommer i vårt förslag att man regelbundet delar ut de summor som kommer in i lika delar till alla vuxna svenskar på deras skattekonto.

Vi anser att vårt förslag har flera fördelar förutom att det minskar koldioxidutsläppen.

1. Genom sin tydlighet vad gäller såväl medel som mål ger det grogrund och tillförsikt för innovatörer.

2. Det har en pedagogisk effekt. De som använder mycket fossila bränslen förlorar på förslaget, medan lågförbrukarna tjänar. 

3. Det har ingen vänster – högerprofil, är politiskt neutralt.

4. Det höjer inte skattetrycket, fördelar bara om det – ett slags skatteväxling alltså.

5. Folk får klart för sig, att de fossila bränslena kommer att fasas ut men får tid på sig att ställa om sin livsföring

6. Förslaget är enkelt att administrera, det kräver ingen stor byråkrati. Alla vuxna har ett skattekonto.

7. Om Sverige startar denna utveckling och blir ett föregångsland, kommer vi att få fördelar genom de erfarenheter vi gör.

Vi kan lösa våra transportproblem utan att använda bensin och diesel. Just nu är det de billiga fossila bränslena, som står i vägen. De lösningar som finns kan inte hävda sig och det ligger en våt filt över förnyelsetänkandet. Det är så bråttom! Vi måste ge våra politiker ett uppdrag och råg i ryggen att med krafttag starta utvecklingen mot den fossilfria framtiden. Det måste svida ekonomiskt att förstöra våra livsbetingelser.

I Sverige är det transporterna som är det största problemet och det är därför Klimatsvarets förslag riktar in sig på den sektorn. Alla individuella åtaganden, som att skrota bilen eller övergå till vegetarisk kost, är lovvärda, men tiden är nu så knapp, att det är hög tid att lyfta från den individuella nivån till den politiska, från köksbordet till riksdagen. Jens Ergon skriver i sin hoppfulla bok Omställningen om ett "utsläppsgap", andelen förnybar energi ökar, men energiförbrukningen i världen växer. Även med ambitiösa planer på förnybart, så kommer inte utsläppen minska. Vi måste "frikoppla" den ekonomiska tillväxten från det som hittills möjliggjort den – ökade utsläpp. Som Jens Ergon skriver: "... den gröna tillväxten måste följas av en fossil nerväxt". "Den fossila implosionen är den andra sidan av den förnybara expansionen".

Vårt förslag är ett bidrag till denna fossila implosion. När det blir för dyrt att köra bensin och diesel, på grund av att avgifterna pressat priset över smärtgränsen, kommer de nya, smarta, gröna transportlösningarna få vind i seglen. De flesta ekonomer anser, att det är med prispolitik man styr mot en grön framtid. Det gäller, att få politikerna med på tåget.

Klimatsvaret heter CCL i andra delar av världen. CCL uttyds Citizens’ Climate Lobby. Det är en rörelse, som startat i USA, där den växer så det knakar. Den sprider sig över världen och har som sagt funnits i Sverige i dryga tre år. Idén att återbetala avgiften är typiskt amerikansk. I USA är avgifts- eller skattehöjning som bekant ett rött skynke för ett av de två stora partierna. Även i Sverige finns starkt motstånd mot skattehöjning hos partier och allmänhet. Vi i Klimatsvaret Sverige tror att denna konstruktion är viktig för acceptans av förslaget. Men det viktiga är att vi snabbt befriar oss från fossil-beroendet. 

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.

00:00 / 00:00