Läs hela tidningen här som PDF. (Klicka bara på omslag.) Prenumerant kan ladda ner fredag kl 9. För andra gäller det att vänta till nästa lördag. Så prenumerera nu!

ETC på Twitter

ETC_redaktionen: RT @Kennet_Ohlund: .@ETC_redaktionen @JohanEhrenberg Fan vilken bra text http://t.co/P3lyigB8IE Nu tar jag helg och ger bort några pengar …

ETC_redaktionen: Fortsatt debatt om @JohanEhrenberg's artikel. Hur ser du själv på att ge till tiggare? http://t.co/avCzbYU5bR #ETC #svpol

ETC_redaktionen: 400 ppm koldioxid. Ej okej. Därför arrangerar #ETC en kväll för klimatet – https://t.co/UAbHOaDf6O #svpol

ETC_redaktionen: RT @a_gustavsson: Ska ni inte? Galago är bra, ETC är bra. Läsning i kvadrat – http://t.co/eAy8HI7eAI

ETC_redaktionen: 16.10 hörs ETC:s @k_strandberg i P4 Västerbotten. Samtalet för dagen är dagstidningsprojeket.

ETCs nyhetsbrev

Missa inte våra uppdateringar! Prenumerera på ETCs nyhetsbrev. Skriv in din epostadress nedan.

Avkriminalisera personligt narkotikabruk

torsdag, december 6, 2012 - 13:18
DEBATT

Kriget mot narkotikan har gått för långt och skördat för många offer. Det är därför dags att avkriminalisera användandet av narkotika för eget bruk, skriver Ung Pirats förbundsordförande Gustav Nipe.

2010 dog 420 personer av narkotikarelaterade orsaker i vårt land. Sverige har högst antal dödsrelaterade missbruksfall per capita i Europa. Att fortsätta låta straff utgöra grundstenen i vår narkotikapolitik är en återvändsgränd. Det säger sig självt att en sjuk person inte blir bättre av att bli tillsagd att bli bättre – hur strängt tonfallet än må vara. Vård i stället för straff ska vara vår ledstjärna.

Vi pirater tycker att användning och innehav av enstaka doser narkotika för eget bruk ska avkriminaliseras, utan att drogerna i sig för den skull legaliseras.

Visste du att det i dagsläget är olagligt att ha narkotika i kroppen – hur den än kom dit? Och att polisen har långtgående befogenheter att testa vem som helst som kan tänkas misstänkas ha narkotika i kroppen – på grundval av att alla beteenden på något vis kan hänföras till en aktiv substans?

En person som är nervös kanske är nervös på grund av narkotika. En person som inte är nervös kanske är lugn på grund av narkotika. Och om både nervositet och lugn är anledning nog, så går ingen säker. Vem som helst kan när som helst plockas upp och testas, utan möjlighet att lägga fram sin sak.

Vårt land är unikt med att ha kriminaliserat narkotikaklassade substanser i våra invånares egna kroppar. Du kan alltså straffas för att ha något i din egen kropp. Det är inte längre bara handlingar som är olagliga i Sverige utan även kroppskonstitution. 1993 fick polisen rätt att drogtesta en människa om hon uppvisar ”drogtecken eller symptom” genom att införa fängelse i straffsatsen, enbart i syfte att kunna göra slumpmässiga drogtester. I praktiken används aldrig denna del av straffsatsen vid domar, utan är ett juridiskt fulknep för att rent ut sagt jävlas med folk som är besvärliga utan att för den skull vara direkt kriminella.

Denna definition är godtycklig och öppnar för maktmissbruk. Vi kommer alla ihåg Jesper Nilsson, som tvingades radera videobevis med hänvisning till dessa bestämmelser när han filmade ett par civilklädda poliser i tunnelbanan.

Narkotikalagstiftningen ingår i ett betydligt större mönster där skepsis och misstro mot medborgaren börjar bli norm. Polisen finns inte till för att skydda medborgarna i staten, utan för att skydda staten från medborgarna. Det anses vara viktigare att försöka lagstifta bort folks osmakliga beteenden än att faktiskt ägna sig så att lösa verkliga problem, så som organiserad brottslighet eller inbrott.

Ett första steg för att komma på rätt köl igen är att avkriminalisera användandet av narkotikaklassade substanser för eget bruk. Frågan om avkriminalisering av narkotika är en fråga om vilka verktyg du vill sätta i händerna på polisen och vilka prioriteringar samhället ska göra. Ska de skydda dig från brottslingarna, eller ska du behöva skydda dig från misstanken om att vara en brottsling?

Det finns trots allt ytterst få av oss som inte ibland har morgnar där vi ser mer drogpåverkade ut än vi borde. Vanligtvis eftersom livet innehåller fler orosmoment än tanken att just idag kommer vara den dag vi blir insydda för att vi ser mänskliga ut.

Gustav Nipe,
förbundsordförande Ung Pirat

Kommentarer

jonte 17:11 6 dec 2012

Ja, den här debatten måste ju lyftas. Att bli ohämmat berusad på alkohol är helt okej, trots att brottsstatistiken talar sitt tydliga språk. Men att röka lite gräs i all fredlighet är OLAGLIGT! Även hallucinogena svampar, som växer på varenda gräsmatta är OLAGLIGA! Trots att de inte är farliga eller beroendeframkallande och rätt använda kan berika livet. Ayahuasca är också OLAGLIGT trots att dess stora positiva potential som antidepressant mm. Ibogain är OLAGLIGT, trots (eller tack vare såklart) dess fantastiska potential som hjälpmedel vid olika typer av beroendeproblematik, inte minst opiatberoende (där ju i princip inget annat funkar).
Problemet är väl att om människor fick bruka dessa substanser lite mer regelbundet så skulle vi troligen bli aningen mindre benägna att springa runt i ekorrhjulet utan att någonsin ifrågasätta, något som vi ju är rätt bra på i nuläget.

Joe 17:46 6 dec 2012

Mycket bra.

Mr K 17:58 6 dec 2012

Det är tydligt att Gustav Nipe inte har personliga erfarenheter av drogmissbruk.

Han skriver att Polisen drogtestar bara för att det "är ett juridiskt fulknep för att rent ut sagt jävlas med folk".

Mer än så fel kan man nog inte ha. Poliser vill sällan jävlas med folk. Den "normala" Polisen vill hjälpa oss så gott dem kan.

Idag får Polisen ta vem som helst som misstänks vara påverkad in för urinprov. Om narkotika visar sig finnas i urinet görs en polisanmälan för "Ringa narkotikabrott". Det råder en stor okunskap kring detta så många tror (inkl. Gustav Nipe) att ett lagbrott som "Ringa narkotigabrott" alltid är straffande. Fel. Dem som blir dömda till narkotikabrott erbjds i FÖRSTA HAND VÅRD här i Sverige.
Väldigt många som idag blir "tagna" av Polisen och blir dömda i Tingsrätten får VÅRD för sitt drogmissbruk. Skulle inte dessa personer blivit dömda skulle dem inte fått vård, utan fortsatt missbrukat och levt i misär.

Majoriteten som missbrukar droger vill inte sitta i skiten som dem gör. Steg 1 för att komma ur ett drogmissbruk är att "erkänna sitt missbruk" vilket tyvärr sker alldeles för sent för dem flesta.

"Vård i stället för straff ska vara vår ledstjärna." skriver Gustav Nipe. Och så fungerar det för oss redan. Men eftersom Nipe inte sitter i drogträsken så vet han inte om det. Jag har blivit dömd för narkotikabrott 5 gånger och jag får bättre och bättre vård för varje gång.

Vicke 12:48 7 dec 2012

Skitsnack. Ringa narkotikabrott innebär i princip alltid böter för den som döms.

Hör du inte själv hur absurt det är att bli "dömd till vård" när gärningen man har begått inte skadat någon annan? Ingen missbrukare eller brukare slutar knarka mot sin egen vilja. Vidare tycks din uppfattning om polisen härröra från en helt annan verklighet än den som andra missbrukare och brukare lever i.

För att komma på rätt köl som missbrukare krävs det som du säger att man erkänner sitt missbruk. Detta är något personligt man gör för sig själv, och inte inför någon domstol som du tycks mena.

/En med personlig erfarenhet

Pirate 16:59 7 dec 2012

Jag tror att du är nån snut själv, eller någon som jobbar i en ideell förening som får sina bidrag tack vare den hårda politiken, för det du skriver har jag aldrig träffat nån annan som använder droger som säger. Ringa narkotikabrott används av polisen för att förbättra sin statistik.Ibland tar dom samma personer flera gånger i veckan,det är trakasseri och inget annat. Det hjälper ingen att få bättre hjälp, tvärtom skrämmer det folk från att söka vård då dom är rädd att straffas av olika myndigheter. Jag har själv ett väldigt långt missbruk bakom mig och vet verkligen vad jag talar om. Den här lagen gjorde det bara svårare att lägga av. Sverige måste öppna ögonen för vad dom länder som lyckas bättre än oss gör. Se på Portugal som hade bland dom svåraste narkotika och HIV problemen i västvärlden tidigare. Dom har idag avkriminaliserat bruket av droger och innehav för eget bruk. Dom har gjort det till ett hälsoproblem istället och fått fantastiska resultat. Fler söker vård,färre börjar, mindre dödsfall och överdoser, mindre kriminalitet, och HIV fallen har sjunkit extremt, mm mm. Vi har fler som dör än liberalare länder som Holland och Portugal tex. Skärpning nu, det är dags att skapa en ny drogpolitik utan fördomar och moral. Och istället bygga den på vad forskningen och brukarna själva säger. Alla har rätt till ett värdigt liv!

S 17:31 7 dec 2012

Av de 28250 lagföringsbeslut för narkotikabrott som fattades 2009 var 6893 åtalsunderlåtelse. Majoriteten av dessa (6377) var för att den misstänkte gjort sig skyldig till andra brott och det bedöms att det inte krävs påföljd för narkotikabrottet.

Av de 28250 besluten var det 354 stycken (1,25%) som fick påföljd enligt Lagen om Vård av Missbrukare eller Lagen om Unga Lagöverträdare...

Resterande 21357 lagförda personer fick straff genom dom eller strafföreläggande.

Du skriver att du "har blivit dömd för narkotikabrott 5 gånger och jag får bättre och bättre vård för varje gång." Du ska inte behöva dömas för att bli erbjuden den vård du behöver direkt. Flytta resurserna från rättsväsendet till vården så kommer fler kunna få hjälp snabbare och dessutom utan den väldiga osäkerhet och stigmatisering som dagens förbud leder till.

gurra 03:17 8 dec 2012

Jag har flera vänner som blivit trakasserade av polisen. Utvidgade pupiller, förminskade pupiller, röda ögon, väldigt många grejer som kan ha helt naturliga orsaker kan användas som ursäkt att trakassera folk som poliserna irriterar sig på. Om polisen tror det kan röra sig om narkotika så bör de tipsa personen om hur de kan få vård istället för att behandla dem som brottslingar och slänga dem i 24 timmars cell..

"Dem som blir dömda till narkotikabrott erbjds i FÖRSTA HAND VÅRD här i Sverige."

Det rör sig fortfarande om en dom och en dom skrivs in i straffregistret. Du kan försöka komma tillbaks i samhället och söka jobb, bostad et.c. efter en sådan dom. Tror du det blir lätt?

Vår finansminister erkänner ju att han rökt marijuana i sin ungdom. Se honom blev det ju "folk" av ändå, eller hur? Men hur hade det gått om han blivit dömd, fått knarkmissbruk inskrivet i brottsregistret när han skulle på nästkommande arbetsintervju? Kanske hade han blivit utslagen helt ur arbetsmarknaden och inte kommit tillbaks...

Per Mährle 09:24 8 dec 2012

Mr K gör ett misstag. Alla drogkonsumenter är nämligen inte missbrukare. De flesta som konsumerar droger vill göra det, och då ifred från repressiva ingrepp från stat och polis. Missbrukare ska erbjudas vård. Vården ska vara baserad på vetenskap och erfarenhet, inte myt, godtycke och härsklystnad. Att du får bättre och bättre vård är jättebra, eftersom du tydligen har problem med ditt droganvändande.

Alexander 16:52 8 dec 2012

Jag har blivit stoppad och tagen tre gånger och jag har då aldrig blivit erbjuden vård.... Jag känner många som också har blivit tagna, de har då aldrig fått någon vård.

Om du är en drogmissbrukare i Sverige och söker vård så blir du vad ? KRIMINELL, i första hand, och en individ som behöver hjälp i ANDRA HAND. Vad vet du om dessa personer som blivit dömda ? De kanske inte vill fortsätta missbruka och "leva i misär" utan istället vill sluta, men de kan ju inte söka hjälp för då blir de kriminella, och det finns väl ingen normal människa som vill vara kriminell, eller ?

Jag tror inte ett skit på att du har blivit dömd för narkotikabrott, du är förmodligen en indoktrinerad anti-drog fanat som inte kan tänka eller se längre än din egen näsa. Pff, blivit dömd 5 gånger och du får bättre vård varje gång ? Skulle det inte räckt med en gång då ?

"Vård i stället för straff ska vara vår ledstjärna." skriver Gustav Nipe. Och så fungerar det för oss redan."

Bara det talar för att du inte vet vad du skriver om.

Mvh,
Alexander

Har Inget 17:59 6 dec 2012

"Visste du att det i dagsläget är olagligt att ha narkotika i kroppen"
hmm säker på detta? hur kommer det i så fall sig att man får röka gräs i t.ex. Danmark och sen träda in i Sverige igen direkt efteråt?
Det va ju en kille för inte så länge sedan som detta hände..

kadkaks 20:07 6 dec 2012

I Sverige är det olagligt att ha en narkotikaklassad substans i kroppen. Det är därför så många missbrukare / brukare "åker dit" när de lämnar urinprov / blodprov utan att ha någonting på fickan så att säga.
Jag har själv blivit genomsökt på tåget mellan Köpenhamn och Malmö av tullkontrollanter då hunden reagerat på cannabislukt från min person. Nu är det så att tullens uppgift är att hindra införsel av olagliga varor och substanser i Sverige och därför har de inte tid och / eller resurser att anhålla varje person som besökt Christiania varje dag. Det är viktigare att fortsätta söka igenom tåget istället för att ta fast en person som inte har någonting på sig utan endast i kroppen. Tulltjänstemännen blir helt enkelt tvugna att prioritera och lite braja i lungan ligger inte särskillt högt på listan.

S 17:34 7 dec 2012

Du har fel. https://lagen.nu/1968:64#P1S1

Spårämnen av narkotika i kroppsvätskor används som bevis för att du brukat narkotika och är inte olagligt i sig.

Joakim 21:51 6 dec 2012

Det är en papperslag som inte alltid används. Att polisen har rätt att drogtesta vem som helst som "verkar påverkad" är illa nog då det legitimerar allmän integritetskränkning.

Christian 01:12 7 dec 2012

Det stämmer, men du måste kunna bevisa att du konsumerat aktuell substans utomlands. Och hur som helst får du utstå en polisutredning och eventuell rättegång. Bara för att du har något i ditt eget blodomlopp.

Andrea 09:42 11 dec 2012

Att bara ha narkotika i kroppen är inte i sig olagligt. För att det ska vara brott krävs uppsåt till konsumtionen.

Narkotikastrafflagen 1 §:

Den som olovligen
/.../
6. innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika
döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år

Fredrik Lindholm 10:53 4 jan 2013

Får och får. Det är väl helt enkelt inte så mycket gränskontroll på det.

Hilda 21:45 6 dec 2012

Fokus måste väl ändå ligga på hur vi tar hand om de personer som faller utanför sociala skyddsnätet? Hur ser missbruksvården ut? Nu är det väldigt svårt att få plats till avgiftning, för att inte säga omöjligt, vill vi ha ett samhälle där det är svårt att "bli frisk"? Där vi inte tar hand om de svaga som behöver hjälp? Hur fångar vi upp de som är på väg in i missbruk? Och hur tar vi hand om de som faktiskt vill leva ett bättre liv?

Nicholas Miles 23:24 6 dec 2012

Har Inget: Enligt svensk rättspraxis döms man inte för narkotika i kroppen om drogen intogs utomlands (åtminstone i länder där det är lagligt), men det generella förbudet mot knark i blodet finns fortfarande kvar.

LiLo 11:39 7 dec 2012

Att straffa för att man har narkotika i kroppen leder även till böter och böter och böter och böt.....
En missbrukare är sällan jättebenägen att betala dessa.

Lyckas någon ta sig ur sitt missbruk, ligger dessa böter på hög och väntar på att bli betalda.
Troligen tillsammans med andra skulder personen dragit på sig under sitt missbruk.

Att börja om, med detta som ytterligare en av många kvarnstenar? Jag är skeptiskt till att det är en enkel sak.

Mamma till en missbrukare

Arne X 12:37 7 dec 2012

Fy f-n så dj-a enkelspårigt. Här hävdas individens fri- och rättigheter att fördärva för sig själv och sina medmänniskor framför att samhället gör vad det kan för att skydda sina medborgare från knarkträsket och dess konsekvenser. Väx upp!

Vicke 14:51 7 dec 2012

Det är din kommentar som är enkelspårig. Den svenska narkotikapolitiken har av den samlade vetenskapskåren dömts ut som verkningslös och dogmatisk, den marginaliserar missbrukare och bygger på religiösa antaganden utan förankring i verkligheten. I Sverige är missbrukare sjukare, dör oftare och har en svårare väg tillbaka till ett fungerande liv än i andra europeiska länder.

Arne X 12:28 12 dec 2012

Jag kommenterade det faktum att narkotikalobbyn vill avkriminalisera narkotikabruket, vilket aldrig någonsin kan föra något gott med sig. Att annat i nuläget inte funkar har inte direkt med den saken att göra. Det blir definitivt inte bättre av att var och envar ska kunna knarka fritt. Ni i den nyliberala knarklobbyn kan inte ens argumentera vettigt för er sak. Samma svar till er andra som besvarade mitt inlägg (om det nu inte är en och samma person som skrivit allt).

Tony Söderman 20:11 7 dec 2012

Din kommentar stinker av dogmatiskt 70-tal. Jag har själv en bakgrund som missbrukare och kan säga att den attityden, som tyvärr alltför många behandlingsassistenter och annan vårdpersonal har, inte hjälpte mig ett dugg.

JohJoh 01:13 8 dec 2012

Jag håller inte med dig alls, men hoppas att du i alla fall är konsekvent och vill förbjuda alkohol direkt!? Eller tycker du det är fel att ha lagar som baseras på fakta och vetenskap?

Marie 14:42 7 dec 2012

Vi ska absolut inte avkriminalisera.
Det känns som detta är i nyliberalismens förhoppningvis sista dödsryckningar som PP försöker få bruk narkotika som något lagligt.
Det kommer inget gott utav det, absolut ingenting.

Så länge man är en del av ett samhälle så ska inte heller andra drabbas av narkotikapåverkade bilförare eller medpassagerare i kollektivtrafiken, i tvättstugan eller i affären.
Att avkriminalisera sätter en norm. Det är ytterst oansvarigt av PP men samtidigt förvånar det mig inte.
Någon solidariskt tänk har liksom aldrig kommit från PP.

Att ha en fungerande missbruksvård är däremot ytterst viktigt, men det har inget med avkriminalisering att göra.

Johannes 15:29 7 dec 2012

Det kommer inget gott att fortsätta denna förbjudsväg heller. NI skapar ett VI och DOM tänk och när VI och DOM har blivit så segregerade att ingen känner igen varandra så kommer en sida att göra radikala åtgärder.

Så länge man är en del av ett samhälle så får man leva med att det finns idioter. Varje helg får du åka med fulla människor som supit sönder sig på krogen. Dina grannar, som får benzo-liknande preparat utskrivet som lugnande, i tvättstugan. Personer med ADHD-diagnos som får metamina eller concerta i biltrafiken. Deprimerade eller psykopater i affären.

Och så länge JAG är en del av detta samhälle så måste jag lida av; McD chefer som säljer arbetstillstånd, lobbyister som lobbar lagar och regler för att gynna företag som inte har en uns moral. Krigshärjande länder som ljuger om innehavet av kärnvapen och terrorister. Skvallertidningar, aftonbladet, expressen. Ja, listan kan göras löjligt lång.

Som jag tolkar dig så vill du även att alkohol, tobak, benzodiozipin och läkemedel som är starkt beroendeframkallande ska förbjudas.

Att missbruka något och att bruka något är två helt skilda saker. Att ha respekt för vad man stoppar i sig kan lika väl handla om mat och dryck som alkohol, tobak och narkotika. Det handlar om att hitta en balansgång och den är unik för varje individ.

Anders Trovik 18:44 7 dec 2012

Avkriminalisera innebär inte legalisering. Är du inte medveten om skillnaden så kanske du bör avstå från att yttra dig.

Det man vill tillse är att frigöra polisresurser från att jaga användare till förmån för att slå emot langare och organiserad brottslighet. Men du kanske tycker det är bättre att tredje part drabbas då missbrukare som får sina droger beslagtagna tvingas begå ytterligare brott för att kunna bekosta en ny fix.
Rörande förare som är narkotikapåverkade så regleras detta redan i lag och andra som är påverkade så är det faktiskt något du och andra ska skita blankt i om det inte direkt påverkar dig negativt och om det gör det så omfattas det av andra lagar redan.

Ömsesidig respekt kallas det och är något nödvändigt att inneha när man delar en resurs vare sig det är tvättstuga eller kollektivtrafik.

Rörande solidaritet tror jag inte du har den ringaste aning om vad ordet innebär. Att avkriminallisera missbrukare så att dessa kan söka vård utan att riskera att stämplas som kriminella är solidariskt om något och tvärtom så har det väldigt mycket med missbruksvård att göra.

Läs på innan du yttrar dig i framtiden så slipper du sprida dina missuppfattningar vidare till andra människor.

Tony Söderman 20:16 7 dec 2012

"Nåt solidariskt tänk har liksom aldrig kommit från PP".

Ursäkta, solidariskt? Är det något som INTE är solidariskt så är det att låta flest missbrukare än i något annat land i EU dö av missbruksrelaterade orsaker. Det du kallar solidaritet kallar jag för moralism.

Henrik 23:42 7 dec 2012

Väl talat Nipe.
Vår narkotikapolitik är till syvende sist bara ett redskap för repression. Inget är nytt under solen.
Önskar att fler människor kunde fatta detta.

gurra 03:07 8 dec 2012

En viktig fråga. Man hjälper inte brukare eller missbrukare genom att hota dem med polisen. Tvärt om tvingas ju brukarna i dagens läge söka hjälp hos kriminella för att få hjälp med sitt bruk om de bara blir bestraffade om de söker sig till myndigheter för hjälp. Det är ingen som vill få en stämpel i registret "knarkare". Det är förödande att söka jobb, bostad, nästan allting med att få en sån stämpel på sig. Resultatet är individer som slås ut ur samhället och inte har nån annanstans att vända sig utom till langare och andra kriminella.

Detta passar de kriminella alldeles utmärkt, de tas där emot med öppna armar. Det är väldigt trist att de kriminella är mer humana än samhället i sitt sätt att behandla missbrukarna. Men det är så det är i Sverige idag.

Nejtillpirater 10:23 8 dec 2012

"I praktiken används aldrig denna del av straffsatsen vid domar, utan är ett juridiskt fulknep för att rent ut sagt jävlas med folk som är besvärliga utan att för den skull vara direkt kriminella."

Bevis på detta? Låter mycket osakligt i mina öron.

Vi ska inte ge upp kampen mot droger!

Tuvstarr 15:32 8 dec 2012

Jag tycker det är bra att FN är i Afganistan och förstör opium fält. Jag tycker det är bra att dom släpper DDT och napalm på plantagerna i Sydamerika(var kanske ett tag sedan. Det är bra att man stöttar Mexico i kampen mot narkotika kartellerna.
Varje 100 000KG som inte når sina slutanvändare(missbrukarna) är positivt.
Sen behövs det en aning mer pengar till den vård som erbjuds för att få hjälp att sluta.
Inte som nu rådande regering som minskat anslagen rejält de senaste åren.
Dom bygger fängelser istället då kriminalitet väntas öka av deras politik. Missbruk ger ökad kriminalitet.Har man råkat bli beroende av en drog så får man enligt sittande regering betala sitt "rehab" själv.

Missbruk är nog inget bra i någon form.

Sköna ni är 13:11 13 dec 2012

Väl skrivet. och ni foliehattar som "bekämpar kriget mot knark" Snälla modernisera er och inse att vi inte lever på 1970 talet.

Om detta blir en utav PP's huvudfrågor så har ni även min röst 2014.

Må väl

adrian 19:40 15 dec 2012

Ni måste skilja på droger, olika substanser påvekar på olika sätt. Flera länder legaliserar marijuana eftersom det är bevisat vetenskapligt att det är bra för reuatism, smärta osv...Alltså är det till nytta, det är en lätt drog och statistiken säger samma sak i alla länder att det inte skadar kroppen spec mkt. Att det skulle leda till tyngre droger är skitsnack, eftersom det är olagligt så måste man in i en kriminell miljö där det finns tyngre droger. Dom som testar tyngre droger får tag i det i genom alkholkulturen lika gärna. Samtidigt är det ett enormt hyckleri eftersom alkol, ciggaretter och kaffe skadar människan mkt mer, kaffe är centralstimulerande och stimullerar samma delar avhjärnan som kokain. Dom flesta dödsfall i Sverige är alkoholrelaterade men ändå sitter dom som lagstifar och krökar som galningar. Största siffrorna av dödsfall kommer från sjukdomar relaterade till cigaretter men det är det ingen som bryr sig om. Varför? jo för att det finns för mkt pengar att tjäna där. När dessa moralister och hycklare till politiker inser att dom kan tjäna pengar på marijuanabolag, liknande systembolaget, då kommer det legaliseras.

Olle 17:43 17 dec 2012

Ursäkta mig, men vem drogtestar poliserna då?

Är inte poliser som alla andra människor i vårt samhället? Möjligen att de knarkar betydligt mindre, men å andra sidan dopar de väl sig desto mera på anabola steroider.

/Olle

Carita  12:42 18 dec 2012

Dummaste jag läst efter er tyckande om barnporr!

Märks tydligt att du inte har en susning om drogernas värld hur det splittrar,förgör och dödar personer familjer!

Har själv förlorat nära till drogerna som de bara hade för egen bruk.

Du kanske borde se verkligheten i missbrukar kretsarna, speciellt när de är sönderstuckna och mår dåligt för att de inte kan skjuta i sig lilla drogdosen för eget bruk!

eller när de insjuknar i hepatit c ...

Droger bör ALDRIG legaliseras !

Staffan 01:05 29 dec 2012

Det är inte svartvitt. De allra flesta som provar droger använder dem bara vid enstaka tillfällen och blir aldrig missbrukare. Det går faktiskt att "bruka" en del olagliga droger på samma sätt som det går att "bruka" alkohol utan att för den skull vara missbrukare/alkoholist.

Fördelen med att legalisera (vissa) droger är att vi då slår undan benen på knarkmaffiorna som idag är de som tjänar mest på den svarta marknad som knarkhandeln utgör. Ingen kan ju på allvar mena att det skulle vara svårt att få tag på droger idag, trots nolltolerans. Tvärtom.

Visst måste vi hjälpa de som sitter fast i missbruk, som du säger. Men den hjälpen måste handla om vård, inte om farbror polis och hans batong.

Jesper 20:48 23 jan 2013

Tack alla för många bra kommentarar!
Vad Ni inte har koll på är att droghandel på Södermalm har varit legaliserat i många år.
Rensa ut hjärnan och säg till er själva att allt jag vet är fel, och kontakta mig på knarkmissionen@hotmail.com
för inblick i verkligheten kring missbruk, kriminalitet och hemlöshet.
Mvh Jesper, tidigare papperslös, hemlös, svarttaxiförar och lite till.

Dock en liten tankeställare först:
Stockholms stad använder varje år 300.000kr per individ hemlös, men hemlösheten minskar inte.
I dessa 900.000.000kr varje år, räknas inte alla de pengar som frivilliga såkallade velgörenhetsorganisationer lurar folk på.
Vem gynnas av denna politik?
Hur påverkas dagliga samhället av denna ekonomiska politik?
Glöm allt du vet först, och kontakta då mig på:
knarkmissionen@hotmail.com för en censurerat verklighet!
Mvh Jesper

Skriv ny kommentar

Vi modererar din kommentar. Det innebär att allt först blir läst innan det publiceras. Därför kan du uppleva en viss fördröjning. Tänk på att hålla dig till saken och behandla andra debattörer med respekt.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Frågan är till för att testa om du är en människa för att förhindra SPAM.
Image CAPTCHA
Ange de tecken som syns i bilden.